Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Sporo zmian czeka również woj. warmińsko-mazurskie. Powstanie między innymi północna obwodnica miasta Olsztyn. Na tą inwestycję jednak trochę poczekamy. Datę ogłoszenia przetargu zaplanowano bowiem dopiero na trzeci kwartał 2025 roku.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Olsztyna wraz z obejściem miejscowości Dywity jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 51. - czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury.
Budowa obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny, ale również zwiększy przepustowość w Olsztynie i Dywitach. - Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogło zostać wyprowadzone z miasta Olsztyna. - informuje ministerstwo.
Z woj. warmińsko-mazurskiego na liście znalazły się jeszcze cztery inne obwodnice. Są to:
- Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 (planowana data ogłoszenia przetagu: IV kw. 2021 r.)
- Obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63 (II kw. 2024 r.)
- Obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (budowa powinna zacząć się w 2021, a skończyć w 2023 roku)
- Obwodnica Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53 i 57 (II kw. 2024 r.)
Szczegóły znajdziesz TU.
W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.