Pomysł GDDKiA ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa kierowcom. Nowe tablice mają być teraz bardziej czytelne i pomóc kierowcy szybciej zaplanować manewr i zjechać na odpowiedni pas ruchu.
- Nowe, ujednolicone i bardziej intuicyjne oznakowanie wypracowane w ramach projektu naukowego będzie wpływać na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane. - informuje GDDKiA.
Nowe znaki w woj. warmińsko-mazurskim
Nowe oznakowanie zamieszczono już eksperymentalnie na kilku odcinkach dróg, między innymi na S51 Olsztyn - Olsztynek na odc. Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe. Pojawi się też na budowanej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16.
Zmiany w oznakowaniu już stosujemy na wybranych trasach, gdzie umieszczone są m.in. numery węzłów oraz ich nazwy. To ułatwia zapamiętywanie określonych zjazdów, szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.
Oznakowanie eksperymentalne - wykaz odcinków
Księga objazdów
GDDKiA i służby pracują też nad tzw. księgą objazdów. Chodzi o to, by wskazać wszystkie możliwe objazdy drogi szybkiego ruchu drogą niższej klasy, w sytuacji, gdy ruch jest zablokowanym, na przykład z powodu wypadku.