Pociągiem z Giżycka do Olsztyna. Modernizacja linii kolejowej na finiszu!

2025-12-03 9:05

Kończymy prace na odcinku trasy Ełk – Giżycko, a już za kilkanaście dni mieszkańcy i turyści ponownie będą mogli dojechać pociągiem z Giżycka do Korsz i dalej do Olsztyna – przekazała we wtorek spółka PKP PLK. Modernizacja linii kolejowej nr 38, prowadzonej od dwóch lat, zostanie zakończona szybciej niż przewidywał harmonogram.

Pociągi wracają. Szybsze podróże z Giżycka do Olsztyna

Województwo warmińsko-mazurskie zbliża się do końca jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat. Inwestycja o wartości 1,8 mld zł, współfinansowana ze środków unijnych, obejmowała kompleksową modernizację infrastruktury, dzięki której podróżni zyskają znacząco wyższy komfort i krótszy czas przejazdu. Już w niedzielę, 14 grudnia pociągi ponownie pojadą na trasie Giżycko – Korsze, a dalej w kierunku Olsztyna.

Na pasażerów czekają nowe, w pełni dostępne perony na stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Na trasie pojawią się składy spalinowe, a po uzyskaniu zgody UTK na podsystem „Energia” – także pociągi elektryczne.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że mimo przywrócenia ruchu prace na odcinku będą kontynuowane:

– Na odcinku w kolejnych miesiącach będą jeszcze prowadzone prace związane z torami bocznymi na stacjach, drogami dojazdowymi, przejazdami kolejowo - drogowymi, zagospodarowaniem terenu oraz porządkowaniem placu budowy. Zakończenie wszystkich robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r. – czytamy w komunikacie.

Ostatnie szlify na odcinku Ełk – Giżycko

Zaawansowane są też roboty na odcinku Ełk – Giżycko, gdzie ruch pociągów przywrócono już w czerwcu, a we wrześniu po raz pierwszy w historii Mazur na trasę wyjechały pociągi elektryczne. Finałowe prace dotyczą budowy mijanek w Woszczelach i Siedliskach, co zwiększy przepustowość linii. Oddanie ich do użytku zaplanowano również na grudzień. Od 14 grudnia pociągi na całym odcinku między Ełkiem a Giżyckiem pojadą z prędkością do 160 km/h.

– Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowaliśmy i zelektryfikowaliśmy 49 km torów. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów w Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów możliwe jest dzięki nowym urządzeniom sterowania. Na trasie przebudowaliśmy 59 inżynieryjnych, a dla wyższego poziomu bezpieczeństwa na styku dróg i linii kolejowej zmodernizowaliśmy 24 przejazdy kolejowo – drogowe. Powstały również dwa nowe wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście pod torami w Giżycku, w ciągu ul. Unii Europejskiej – wymienia spółka.

Szybciej, wygodniej, ekologiczniej

Lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem to najważniejsze efekty prac na linii nr 38. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu trasę Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn w czasie poniżej 2 godzin, czyli około 50 minut szybciej niż przed modernizacją i elektryfikacją.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. Tak wygląda!
Tak trzeba żyć!
Bileciki do kontroli! Zaglądamy za kulisy pracy konduktora pociągu