Pierwszy krok do budowy ronda na obwodnicy Olecka już za nami. Jak tłumaczy GDDKiA, w pierwszym przetargu na projekt i budowę ronda na obwodnicy Olecka wpłynęły oferty znacznie przekraczające budżet, co spowodowało, że przetarg został unieważniony.
Czytaj też: Olecko. Tragiczny wypadek na obwodnicy. Zginęły cztery osoby [ZDJĘCIA]
- Postanowiliśmy w tej sytuacji zmienić tryb postępowania i ogłosić oddzielny przetarg na wykonanie projektu, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wszcząć kolejne postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Umowę na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego podpisaliśmy 25 września 2020 r. Wykonawcą zadania jest Biuro Projektów Drogowych z Gdańska, które za kwotę 110 tys. zł wykona w ciągu 10 miesięcy dokumentację projektową ronda na skrzyżowaniu obwodnicy Olecka z drogą wojewódzką nr 655. Według wstępnych szacunków rondo mogłoby powstać do końca 2022 roku. - informuje.
Po oddaniu do użytku obwodnicy Olecka doszło do szeregu wypadków i kolizji na skrzyżowaniu tej drogi z drogą wojewódzką nr 655. Na skrzyżowaniu tym usytuowanie ekranów akustycznych, jak i ukształtowanie terenu, wpływa na widoczność, dlatego też na drodze podporządkowanej ustawiony jest znak "STOP".
- Mając świadomość tych ograniczeń, postanowiliśmy w celu poprawy bezpieczeństwa wybudować na tym skrzyżowaniu sygnalizację świetlną. Równolegle do przygotowania przetargu na wykonanie sygnalizacji świetlnej podjęliśmy doraźne działania mające na celu poprawę widoczności i skuteczności oznakowania. W tym celu zdemontowaliśmy 28 paneli ekranów akustycznych na odcinku ok. 90 m w celu poprawy widoczności. Na drodze wojewódzkiej, zarówno od strony Giżycka jak i Olecka, zastosowaliśmy pasy akustyczno-wibracyjne wraz z aktywnymi znakami “STOP”. Ponadto na obwodnicy, na dojazdach do skrzyżowania, zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 50 km/h. Niezależnie od powyższych działań wystąpiliśmy do Inspekcji Transportu Drogowego o wprowadzenie w tym miejscu odcinkowego pomiaru prędkości. - tłumaczy olsztyński oddział GDDKiA.
W 2018 roku przystąpiono do przetargu na wykonanie sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Był ogłaszany czterokrotnie, jednak żadne postępowanie nie zostało rozstrzygnięte, ponieważ w trzech przetargach nie było chętnych do wykonania tego zadania, a w czwartym złożone oferty przekroczyły budżet.
Polecany artykuł:
W związku z tym GDDKiA podjęło decyzją o przebudowie skrzyżowania obwodnicy Olecka z drogą wojewódzką 655 na rondo. W 2019 roku ogłoszony został przetarg na opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego i na podstawie wykonanej dokumentacji przebudowę skrzyżowania DK65 z DW655 na rondo. Niestety również ten przetarg został unieważniony.
- W tej sytuacji zdecydowaliśmy, że nie będziemy realizować zadania w systemie „Projektuj i buduj” tylko tradycyjnym i wszczęliśmy postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Efektem tej decyzji jest zawarta umowa na projekt budowlany i wykonawczy. - informują.