Wielka inwestycja Olsztyna w transport ekologiczny. Zajezdnia przy al. Sikorskiego zostanie rozbudowana

2025-09-18 12:30

Olsztyński ratusz inwestuje w ekologiczny transport publiczny. W sierpniu miasto ogłosiło przetarg na zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej. To z kolei wiąże się z rozbudową zajezdni przy al. Sikorskiego. Radny Adam Andrasz w interpelacji do prezydenta zauważył, że to wymaga m.in. wycinki drzew. Włodarz miasta w odpowiedzi zdradził szczegóły.

Autobus elektryczny

i

Autor: UM Olsztyn/ Materiały prasowe
  • Olsztyn rozbudowuje flotę komunikacji miejskiej o 11 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, które pojawią się w mieście do maja 2027 roku.
  • W związku z inwestycją, radny Adam Andrasz zgłosił wątpliwości dotyczące rozbudowy zajezdni przy al. Sikorskiego i wycinki drzew.
  • Prezydent Olsztyna uspokaja, że zajezdnia będzie przystosowana do obsługi elektryków, a wycięte drzewa zostaną zastąpione nowymi nasadzeniami.
  • Dowiedz się więcej o szczegółach projektu i wpływie na środowisko naturalne.

Olsztyn kupi elektryczne autobusy miejskie. Kiedy będą jeździły po ulicach miasta?

Flota miejskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego zostanie rozbudowana o typ pojazdów, które do tej pory miasto jedynie testowało. Jednym z nich są autobusy zasilane energią elektryczną. Ogłoszony w sierpniu przetarg dotyczy kupna łącznie 11 pojazdów zeroemisyjnych. Sześć z nich to standardowe, 12-metrowe wozy, w których mieści się jednorazowo co najmniej 65 pasażerów. Pięć kolejnych to przegubowe 18-metrowce zabierające na pokład co najmniej 105 pasażerów.

Zajezdnie przy ul. Kołobrzeskiej oraz przy al. Sikorskiego zostaną wyposażone w ładowarki. W pierwszej z nich zostanie zainstalowanych pięć jednostanowiskowych urządzeń, w drugiej - trzy podwójne. Wykonawca zamówienia dostarczy też dwie mobilne ładowarki jednostanowiskowe.

Zamówienie może być zwiększone o kolejne trze autobusy (dwa 12-metrowe i jeden 18-metrowy) oraz dwie dwustanowiskowe ładowarki. Oferty można było składać do 17 września. Teraz ratusz zdecyduje o wyborze oferty. Wykonawca będzie musiał dostarczyć nowe autobusy w maju 2027 roku.

Wcześniej, bo już we wrześniu tego roku do zajezdni MPK ma trafić 10 hybrydowych autobusów - osiem 12-metrowych i dwa przegubowe, 18-metrowe. Natomiast kolejnych dziesięć - w następnym roku. W tej chwili olsztyńskie MPK ma niemal 150 autobusów, których średni wiek to nieco ponad 12 lat.

Rozbudowa zajezdni przy al. Sikorskiego. Radny ma wątpliwości

Radny Adam Andrasz w interpelacji skierowanej do prezydenta Olsztyna w sprawie rozbudowy zajezdni przy al. Sikorskiego zauważył, że zajezdnia ta miała być tymczasowa, jednak powiększenie floty sprawi, że stanie się docelową. Radny zapytał o to włodarza, a także o wycinkę drzew, która będzie musiała nastąpić w trakcie realizacji inwestycji. Dodał, że w pobliżu znajduje się park Nagórki, któremu wycinak drzew może zaszkodzić.

Prezydent Robert Szewczyk w odpowiedzi na pismo radnego Andrasza napisał, że „w związku z rosnącym znaczeniem transportu tramwajowego na terenie zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej oraz ograniczoną dostępnością miejsc postojowych dla autobusów, podjęto decyzję o rozbudowie zajezdni przy al. Sikorskiego”.

- Planowana inwestycja zakłada dostosowanie obiektu przede wszystkim do obsługi autobusów elektrycznych. W ramach projektu przewidziano m.in. rozbudowę placu manewrowego oraz budowę budynku warsztatowo-socjalnego, w którym na parterze znajdować się będzie hala naprawcza z zapleczem techniczno-magazynowym. Inwestycja jest zgodna z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego – wyjaśnił Robert Szewczyk.

Włodarz dodał, że rozbudowa zajezdni przewiduję zabudowę działki w około 67 proc. Dodatkowo przewidziano nasadzenia kompensacyjne obejmujące 253 drzewa liściaste gatunków rodzimych oraz ponad 2800 m kw. krzewów. Nasadzenia te mają stanowić rekompensatę za planowaną wycinkę 253 istniejących drzew.

- Projektowany teren zajezdni autobusowej nie będzie generował nadmiernego hałasu ani emisji spalin wpływających na tereny sąsiednie. Obecnie głównym źródłem hałasu w okolicy pozostaje ul. Sikorskiego, której natężenie ruchu znacząco przewyższa potencjalne oddziaływanie zajezdni. Ponadto poziom emisji hałasu nie wzrośnie, co wynika z planowanego zwiększenia udziału miejsc postojowych dla autobusów elektrycznych. Łączna liczba miejsc parkingowych na terenie zajezdni ulegnie zwiększeniu, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby stanowisk przeznaczonych dla pojazdów z napędem konwencjonalnym, które są głównym źródłem hałasu i emisji spalin. Dodatkowo, od strony wschodniej zajezdni zaprojektowano pasy zieleni izolacyjnej w postaci nowych nasadzeń drzew i krzewów, które będą stanowić naturalną barierę akustyczną, skutecznie tłumiącą hałas, także ten generowany przez istniejący ruch drogowy – wskazał włodarz Olsztyna.

Ogłoszenie przetargu na to zadanie planowane jest na przyszły rok. Na realizację projektu gmina Olsztyn pozyskała dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej w Olsztynie

To osiedle należy do Olsztyna. Kiedyś było osobną wsią. Zobacz, jak dawniej wyglądało

SuperRING1
H. Różyk: Auta elektryczne to przyszłość! R. Otoka-Frąckiewicz: Świat ma to w nosie!