PKP zwiększa komfort podróży koleją. Postępują prace na stacji Olsztyn Główny
Zmodernizowane stacje i przystanki z wygodnym dostępem do peronów dla wszystkich pasażerów mają zachęcać do codziennych podróży pociągami w województwie warmińsko-mazurskim.
Na stacji Olsztyn Główny podróżni od kwietnia mogą korzystać z przebudowanego peronu nr 4. Aktualnie prace koncentrują się m.in. na peronie nr 3, którego oddanie do użytku planowane jest do końca sierpnia bieżącego roku. Postępują też prace przy przebudowie przejścia podziemnego od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które będzie szersze i wyższe. Gotowych jest 6 z 10 segmentów tunelu. Z przejścia na perony prowadzić będą windy i schody ruchome, co ma ułatwić dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stacja ma być także dostępniejsza także mieszkańcom osiedla Zatorze.
Na stacji gotowych jest ponad 21 km torów (z 28 km) oraz 84 rozjazdy (ze 116) wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Wykonawca zrealizował prace rozbiórkowe peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co umożliwi budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz nowych torów i peronów. Rozpoczęły się prace przy budowie nastawni.
Inwestycja ma wartość 400 mln zł. Kiedy zaplanowano zakończenie prac?
Zadanie o wartości około 400 mln zł realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 r.
- Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni oczekiwany komfort obsługi wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Kolej w woj. warmińsko-mazurskim zmienia się także dzięki środkom z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Modernizujemy stacje i przystanki, aby zachęcić do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, jako przewidywalnego i najbardziej ekologicznego środka transportu. W Łankiejmach podróżni już wsiadają do pociągów bezpieczniej i wygodniej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zmodernizowano przystanek w Łankiejmach
Podróżni na przystanku Łankiejmy (linia kolejowa nr 353 Poznań Wschód – Skandawa) korzystają już z obu przebudowanych peronów. Do oddanego do użytku w maju peronu nr 2 dołączył sąsiedni peron nr 1. Z wyższych konstrukcji podróżni mogą w łatwiejszy sposób wsiadać do pociągów na trasie Olsztyn-Ełk. Zmodernizowane dojścia ułatwiają dostęp dla osób ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawiły się też nowe wiaty i ławki. Jest nowe, energooszczędne oświetlenie oraz oznakowanie z gablotami informacyjnymi na rozkłady jazdy i inne ważne informacje dla pasażerów.
Dla podróżnych dojeżdżających na przystanek rowerem przygotowano stojaki rowerowe. Inwestycja zrealizowana przez PLK S.A. kosztowała ponad 4,8 mln zł netto.
Środki na zadanie pochodziły z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Wszystkie inwestycje z tego programu na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zostały już zrealizowane. Podróżni korzystają już z nowych przystanków w Nikielkowie i Kolnie, na trasie z Olsztyna do Korsz (linia kolejowa nr 353), oraz w Wietrzychowie na trasie z Olsztyna do Działdowa (linia kolejowa nr 216). Przebudowano także peron w Pasłęku oraz wydłużono trzy perony w Działdowie.
PKP walczy z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców regionu
Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne mają umożliwić podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów. W programie uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, a na liście rezerwowej 107.
Nowa ścieżka rowerowa na Warmii i Mazurach. Biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej