Stacja kolejowa w Ełku zmienia się nie do poznania
W Ełku zmienia się stacja pasażerska oraz towarowa. Wykonawca ułożył kilkanaście kilometrów torów. Tysiące ton materiałów i stali wykorzystano do budowy nowych obiektów (70 tys. ton tłucznia, 2,5 tys. ton stali szynowej i zbrojeniowej). Przebudowywane są perony, tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty zaplanowano do końca 2023 r.
Na stacji Ełk wykonawca kończy budowę peronu nr 3. Jest już nowa nawierzchnia i zadaszenie. Montowane będą tablice informacyjne i ławki oraz energooszczędne oświetlenie LED. Obok miejsca prac, aby ułatwić komunikację przez teren stacji, w ograniczonym zakresie udostępniono przejście podziemne. Po wykończeniu tunel zapewni wygodny dostęp do nowych peronów oraz przejście między dwoma częściami miasta. Windy i specjalne oznaczenia ułatwią komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Podróżni na przystanku Ełk Szyba Wschód wsiadają do pociągów z nowego peronu. Wykonawca przystąpił do robót po przeciwnej stronie torów. Na czas powadzenia prac budowlanych dostęp do nowego peronu zapewnia tymczasowy przejazd i przejście w poziomie szyn.
Wiadukty zwiększą bezpieczeństwo
Postępują prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami. Bezkolizyjne przeprawy zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i samochodowego. Wszystkie obiekty budowane są etapami, tak aby możliwe było kursowanie pociągów.
Na półmetku jest budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Kolejową, który zastąpi przejazd w poziomie szyn. Ułożono już nowy tor, po którym kursują pociągi, a wykonawca rozpoczął prace przy budowie drugiej części konstrukcji.
Podobnie wygląda sytuacja przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Towarową. Gotowa jest połowa obiektu i układany jest nowy tor. Kontunuowanie będą prace przy drogach dojazdowych. Zaplanowane rozwiązanie komunikacyjne przewiduje budowę równoległego wiaduktu drogowego. Nad ul. Suwalską wykonano podpory i zbrojoną płytę nowego wiaduktu, która na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów, w tym ciężkich składów towarowych. Postępują prace przy konstrukcji. Przy budowie mostu nad rzeką Ełk widać prace przy nowych przyczółkach.
Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do końca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.