W komunikacie przekazanym Polskiej Agencji Prasowej przez biuro prasowe Episkopatu biskupi podsumowali 392. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w dniach 6-7 czerwca w Zakopanem. Jednym z podjętych tematów była katecheza.
– Lekcja religii w szkole nie wystarcza, dlatego zostały wyznaczone kierunki w kontekście katechezy parafialnej, która ma wprowadzać to, co najważniejsze, czyli wspólnotę i liturgię – powiedział bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.
Hierarcha zaznaczył, że skupienie się na katechezie parafialnej nie oznacza w żaden sposób rezygnacji z lekcji religii w szkołach i dodał, że katecheza w parafii i lekcja religii w szkole to dwie rzeczywistości komplementarne, które się uzupełniają.
- Wszyscy jesteśmy świadomi intensywnych wyzwań, jakie stoją przed katechizacją w Polsce. Mamy bardzo intensywne przemiany kulturowe, społeczne, religijne - to rodzi różnorodne trudności i kryzysy wiary. Mamy też kryzys wiary w rodzinie, są bardzo znaczące, ważne wyzwania internetu, nowe przestrzenie komunikacyjne - to wszystko sprawia, że zmienia się mentalność ludzi i spojrzenie na życie. Dodatkowo przez ostatnie lata była pandemia, która też wywarła swoje piętno na postawach religijnych – stwierdził bp Osial.
Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego przekazał także, że podczas Zebrania Plenarnego biskupi mocno podkreślali, że nie wolno ograniczać się do lekcji religii w szkole, ponieważ prawdziwe i najgłębsze wychowanie w wierze stanowi parafia.
- Tylko w parafii jest możliwe wejście w głębszą relację z panem Bogiem i parafia daje takie dwa ważne wymiary, jakim jest wspólnota i modlitwa, czyli liturgia. Tego w szkole oczywiście nie ma, dlatego ważne jest ożywienie działań katechetycznych przy parafiach – mówił biskup.
Podczas Zebrania Plenarnego biskupi zwrócili także uwagę na szkolenie przyszłych katechistów. Bp Osial przekazał, że w niektórych diecezjach jak łódzkiej, katowickiej czy poznańskiej już powstają szkoły katechistów, a kolejne mają powstawać w innych diecezjach.
Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego przekazał także, że więcej dzieci i młodzieży uczęszcza na lekcje religii w regionach południowej i wschodniej Polski. Polska centralna i północna oraz zachodnia z kolei niższe wskaźniki frekwencji na lekcjach religii. Ze średnich danych z całej Polski wynika, że w szkołach podstawowych 90 proc. uczniów uczęszcza na lekcje religii, w liceach jest to 60 proc. uczniów, a w technikach około 70proc.