Nowy wiadukt kolejowy w Ełku. Trwają prace nad Rail Baltica
Jak informuje PKP PLK, można już bezpiecznie przejechać pod torami stacji Ełk. Przebudowany ciąg ul. Suwalskiej – Dąbrowskiego jest dostępny dla samochodów. Kierowcy korzystają z jezdni po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Nowością jest dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną, który usprawnia komunikację. Łącznie przebudowano 234 m ulic w jednym z najważniejszych punktów w mieście. Prace na miejscu są kontynuowane – wykonawca buduje chodnik i ciąg pieszo-rowerowy.
Inwestycja ma też istotne znaczenie dla ruchu pociągów. Dawny wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską zastąpiła nowoczesna żelbetowa konstrukcja. Nowy obiekt ma 21,5 m długości i przebiega po nim 6 torów. Takie rozwiązanie na lata ma zapewnić sprawne podróże oraz bezpieczny przejazd ciężkich składów towarowych. Techniczną ciekawostką, zlokalizowaną w pobliżu wiaduktu, są betonowe schody przygotowane w technologii druku 3D. Eksperymentalna konstrukcja posłuży jako dojście techniczne dla pracowników kolei.
Rail Baltica. Jakie prace jeszcze zostaną wykonane?
Wiadukt nad ul. Suwalską to drugie z dwupoziomowych skrzyżowań w mieście, które oddano do użytku w maju tego roku. Od dwóch tygodni kierowcy bezpiecznie mogą przejechać pod torami na ul. Kolejowej. Postępują także roboty na budowie równoległych wiaduktów kolejowego i drogowego nad ul. Towarową – trwa budowa układu drogowego, w tym ronda. Jest już konstrukcja mostu kolejowego nad rzeką Ełk, gdzie wykonawca ułożył tory i prowadzi ich regulację. Na stacji Ełk toczą się prace wykończeniowe na dwóch nowych peronach oraz w tunelu pod torami.
Otwarcie wiaduktu nad ul. Suwalską pozwoli na dokończenie prac w innej lokalizacji – przy ul. Sikorskiego. W terminie od 3 do 24 czerwca finalizowana będzie budowa nowego ronda i modernizacja przejazdu kolejowo-drogowego. W związku z tym niezbędne będzie zamknięcie części ulicy, w tym przejazdu kolejowo-drogowego, a ruch lokalny zostanie przekierowany na ul. Suwalską.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 613 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Roboty zaplanowano do końca lata 2024 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Rail Baltica w Ełku coraz bliżej końca. Otwarto nowy wiadukt kolejowy