Nowy peron na przystanku Ełk Szyba Wschód gotowy
Podróżni mogą już korzystać z nowego peronu (nr 3) na przystanku Ełk Szyba Wschód. Nowa platforma zapewnia lepszy dostęp wszystkim podróżnym – ma 400 m długości i 76 cm wysokości. Zamontowano szerokie zadaszenie, ławki, antypoślizgową nawierzchnię i czytelne oznakowanie. Orientację po zmroku ułatwia jasne i ekologiczne oświetlenie LED.
– Ełk jest ważnym węzłem kolejowym na polskim odcinku Rail Baltiki, współfinansowanym z unijnego programu CEF. Po zakończeniu wszystkich prac, nowoczesna i ekologiczna kolej łącząca cztery państwa członkowskie UE przyczyni się do wzrostu transportu towarowego, jak i pasażerskiego w regionie, w Polsce, jak i w Europie. Jednocześnie poprawi się bezpieczeństwo przewozów, wzrośnie jakość usług, a czas podróży ulegnie skróceniu. Rail Baltica w Polsce dotychczas została wsparta przez UE kwotą ponad 1 miliarda Euro ( ponad 4,5 miliarda złotych). W ramach tej kwoty projekt modernizacji odcinka kolejowego Białystok-Ełk otrzymał ponad 140 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.
– Mamy możliwość zobaczyć pierwsze pozytywne efekty, jakie przynosi modernizacja stacji Ełk. Dzięki projektowi Rail Baltica dostosowujemy infrastrukturę do potrzeb pasażerów, a podróżni mogą korzystać z nowego, wygodniejszego peronu. Efektywnie wykorzystujemy fundusze europejskie przeznaczone na kolej, dzięki czemu Ełk stanie się ważną stacją na międzynarodowej trasie – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co w kolejnym etapie prac?
Prace na stacji będą kontynuowane i rozpoczyna się ich kolejny etap. Wykonawca przystąpi do rozbiórki starych peronów i w ich miejscu zbuduje dwa nowe. Kontynuowana będzie też budowa przejścia podziemnego, które zapewni wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonej mobilności, wygodny i bezpieczny dostęp do pociągów. W związku ze zmianami na budowie, wyznaczono i oznakowano nową tymczasową drogę przejścia przez teren kolejowy.
Nad bezpieczeństwem podróżnych i sprawnym przewozem towarów będzie czuwać już nowe Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Jest nowy budynek, wyposażony w komputerowe urządzenia. Po zakończeniu wszystkich prac Centrum będzie nadzorować cały ruch kolejowy w Ełku.
Rail Baltica zmienia Ełk
Na całym odcinku prowadzone są roboty przy układaniu nowych torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i rozwieszaniu sieci trakcyjnej. Do tej pory w Ełku wybudowano około 23 kilometrów torów oraz sieci trakcyjnej i zabudowywano 76 rozjazdów. W zakresie inwestycji przewidziano łączną wymianę ok. 40 km torów oraz 118 rozjazdów. Na przystanku Ełk Szyba Wschód gotowy jest jeden nowy peron, po przeciwnej stronie torów powstaje drugi. Tuż obok, nad ul. Kolejową, budowany jest wiadukt kolejowy. Zastąpi on dotychczasowy przejazd, a kierowcy nie będą musieli czekać przy zamkniętych rogatkach.
Postępują także prace na stacji Ełk Towarowy oraz obiektach inżynieryjnych. Ze względu na utrzymany ruch pociągów, prace na wiaduktach nad ul. Towarową i Suwalską oraz na moście na rzece Ełk prowadzone są połówkowo. Na konstrukcjach ułożono już nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną, a wykonawca będzie przystępował do prac na starych częściach tych obiektów.
Inwestycja o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do lata 2024 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Źródło: Informacja prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Najkrótsze nazwy miejscowości w warmińsko-mazurskim. Wymówisz je w mniej niż sekundę!