Punktualność pociągów w Polsce. Jak Olsztyn wypadł na tle kraju? Są nowe dane

i

Autor: Monika Smolik

Kolej

Punktualność pociągów w Polsce. Jak Olsztyn wypadł na tle kraju? Są nowe dane

2025-06-23 12:37

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił najnowsze dane na temat punktualności pociągów w I kwartale 2025 r. Wynika z niego, że w przypadku przewozów pasażerskich punktualność pociągów była lepsza niż przed rokiem. Odwołano także mniej pociągów. Jak wypadł Olsztyn oraz inne miasta województwa na tle kraju? Szczegóły w artykule poniżej.

Spis treści

  1. Punktualność pociągów w Polsce. Jest lepiej niż przed rokiem
  2. Główne przyczyny opóźnień pociągów
  3. Punktualność pociągów w Olsztynie. Średnia lepsza niż w kraju

Punktualność pociągów w Polsce. Jest lepiej niż przed rokiem

Z nowego raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w I kwartale tego roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85 proc. – to nieznaczna poprawa względem 2024 r. Punktualność pociągów towarowych wyniosła 54,7 proc. i jest to poprawa o niemal 2 punkty procentowe, porównując rok do roku. Od stycznia do marca 2025 r. na polskie tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było ich blisko 498 tys., co oznacza wzrost o 8,4 proc., czyli aż o 41,9 tys. pociągów.

Spośród 539,9 tys. pociągów niemal 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut. To oznacza wynik punktualności na poziomie 92,85 proc. W analogicznym okresie minionego roku było to 92,57 proc. Liczba pociągów odwołanych w I kwartale 2025 r. spadła o 44 proc. w porównaniu do I kwartału 2024 r.

Spośród przewoźników pasażerskich najlepszy wynik punktualności osiągnęła spółka WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa) – 99,3 proc. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity osiągnęły punktualność na poziomie 78,9 proc, co oznacza poprawę w porównaniu do I kwartału 2024 r., kiedy wynik punktualności tego przewoźnika osiągnął poziom 78,5 proc. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80 proc.

- Punktualność ma bezpośrednie przełożenie na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Cieszy to, że wyniki za I kwartał 2025 r. pokazują nie tylko stabilizację, a poprawę wskaźnika punktualności. Jednocześnie widać, że w dalszym ciągu należy pracować nad usunięciem przyczyn opóźnień. Wiele działań można podejmować w ramach systemu kolejowego, ponieważ największe opóźnienia pociągów pasażerskich generowały awarie taboru. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie z pewnością zmniejszą udział przyczyn związanych z taborem – skomentował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Główne przyczyny opóźnień pociągów

Wśród przyczyn, które generowały opóźnienia pociągów pasażerskich w I kwartale 2025 r. znalazły się:

  • naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw),
  • samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi,
  • warunki atmosferyczne powodujące oblodzenia,
  • opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg,
  • wydłużony czas przejazdu,
  • niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń),
  • lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów),
  • urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej.

Punktualność pociągów w Olsztynie. Średnia lepsza niż w kraju

W przypadku stacji Olsztyn Główny punktualność pociągów w I kwartale tego roku była lepsza niż w kraju. Wskaźnik ten wyniósł 94,37 proc. (w kraju 92,85 proc.). Inne miasta województwa warmińsko-mazurskiego wypadły nieco gorzej. Iława osiągnęła wynik 84,27 proc., Elbląg – 92,57 proc., a Ostróda 91,59 proc.

Pociągi, które przyjechały do Olsztyna miały łącznie 17 404 minuty opóźnienia, co daje 193 minuty dziennie. Pociągi PKP Intercity wygenerowały razem 10 588 minut opóźnienia, z czego 6 367 w styczniu, 2 148 w lutym i 2 073 w marcu. Z kolei pociągi Polregio mają łącznie 6 816 minut, w tym: 3 725 w styczniu, 1 774 w lutym i 1 317 w marcu.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. Tak wygląda!

Tak zmieniał się dworzec Olsztyn Główny. Po dawnej wieży zegarowej nie ma znaku

Nosel wkręca
Reklamacja pociągowa
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl