Spis treści
- Punktualność pociągów w Polsce. Jest lepiej niż przed rokiem
- Główne przyczyny opóźnień pociągów
- Punktualność pociągów w Olsztynie. Średnia lepsza niż w kraju
Punktualność pociągów w Polsce. Jest lepiej niż przed rokiem
Z nowego raportu Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w I kwartale tego roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85 proc. – to nieznaczna poprawa względem 2024 r. Punktualność pociągów towarowych wyniosła 54,7 proc. i jest to poprawa o niemal 2 punkty procentowe, porównując rok do roku. Od stycznia do marca 2025 r. na polskie tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było ich blisko 498 tys., co oznacza wzrost o 8,4 proc., czyli aż o 41,9 tys. pociągów.
Spośród 539,9 tys. pociągów niemal 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 5 minut. To oznacza wynik punktualności na poziomie 92,85 proc. W analogicznym okresie minionego roku było to 92,57 proc. Liczba pociągów odwołanych w I kwartale 2025 r. spadła o 44 proc. w porównaniu do I kwartału 2024 r.
Spośród przewoźników pasażerskich najlepszy wynik punktualności osiągnęła spółka WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa) – 99,3 proc. Pociągi dalekobieżne obsługiwane przez PKP Intercity osiągnęły punktualność na poziomie 78,9 proc, co oznacza poprawę w porównaniu do I kwartału 2024 r., kiedy wynik punktualności tego przewoźnika osiągnął poziom 78,5 proc. PKP Intercity było jedynym przewoźnikiem, którego kwartalny wynik punktualności nie przekroczył 80 proc.
- Punktualność ma bezpośrednie przełożenie na zaufanie pasażerów i klientów do kolei. Cieszy to, że wyniki za I kwartał 2025 r. pokazują nie tylko stabilizację, a poprawę wskaźnika punktualności. Jednocześnie widać, że w dalszym ciągu należy pracować nad usunięciem przyczyn opóźnień. Wiele działań można podejmować w ramach systemu kolejowego, ponieważ największe opóźnienia pociągów pasażerskich generowały awarie taboru. Zakup nowych składów i odpowiednie serwisowanie z pewnością zmniejszą udział przyczyn związanych z taborem – skomentował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Główne przyczyny opóźnień pociągów
Wśród przyczyn, które generowały opóźnienia pociągów pasażerskich w I kwartale 2025 r. znalazły się:
- naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw),
- samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi,
- warunki atmosferyczne powodujące oblodzenia,
- opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu, od którego przyjmowany jest pociąg,
- wydłużony czas przejazdu,
- niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń),
- lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów),
- urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej.
Punktualność pociągów w Olsztynie. Średnia lepsza niż w kraju
W przypadku stacji Olsztyn Główny punktualność pociągów w I kwartale tego roku była lepsza niż w kraju. Wskaźnik ten wyniósł 94,37 proc. (w kraju 92,85 proc.). Inne miasta województwa warmińsko-mazurskiego wypadły nieco gorzej. Iława osiągnęła wynik 84,27 proc., Elbląg – 92,57 proc., a Ostróda 91,59 proc.
Pociągi, które przyjechały do Olsztyna miały łącznie 17 404 minuty opóźnienia, co daje 193 minuty dziennie. Pociągi PKP Intercity wygenerowały razem 10 588 minut opóźnienia, z czego 6 367 w styczniu, 2 148 w lutym i 2 073 w marcu. Z kolei pociągi Polregio mają łącznie 6 816 minut, w tym: 3 725 w styczniu, 1 774 w lutym i 1 317 w marcu.

Tak zmieniał się dworzec Olsztyn Główny. Po dawnej wieży zegarowej nie ma znaku