- Linia autobusowa nr 129, łącząca Olsztyn z gminami Stawiguda i Olsztynek, zostanie zlikwidowana z końcem sierpnia.
- Decyzja o likwidacji, podjęta przez sąsiednie gminy, wynika z wysokich kosztów utrzymania połączenia.
- Od 1 września obsługę trasy przejmie nowy przewoźnik, oferujący atrakcyjniejsze stawki, co ma przynieść znaczące oszczędności.
Linia 129 zostanie zlikwidowana. Powodem zbyt wysokie koszty
Od września linia nr 129, zapewniająca bezpośrednie połączenie gmin Stawiguda i Olsztynek z Olsztynem, przestanie kursować – poinformował Urząd Miasta Olsztyna. Dla wielu pasażerów to z pewnością duże rozczarowanie. Badania przeprowadzone jesienią 2024 r. wykazały, że z "129 korzystało średnio około 600 osób dziennie. Zwłaszcza kursy w godzinach szczytu cieszyły się dużą popularnością – wówczas na trasę wyjeżdżały nawet autobusy przegubowe.
Jak dodało miasto, obie gminy wskazały, że głównym powodem ich decyzji są wysokie koszty utrzymania linii. W okresie styczeń-sierpień tego roku całkowity koszt jej funkcjonowania wyniósł blisko 880 tys. zł netto, z czego około 170 tys. udało się pokryć ze sprzedaży biletów. Pozostałą część dopłacały samorządy proporcjonalnie do liczby przejechanych kilometrów na swoim terenie.
Obsługę połączenia przejmie nowy przewoźnik
Podczas wspólnej konferencji prasowej władze gmin zapewniły, że mieszkańcy nie zostaną pozbawieni możliwości dojazdu do Olsztyna. Jak poinformował Michał Kontraktowicz, wójt Gminy Stawiguda, od 1 września obsługę trasy Olsztynek–Stawiguda–Olsztyn przejmie firma Intertrans, wyłoniona w postępowaniu przetargowym. Podkreślił, że decyzję podjęto po analizie ofert i z troską o racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi.
– Po zebraniu ofert od poszczególnych przewoźników wygląda na to, że były one na tyle atrakcyjne, iż podjęliśmy decyzję o zmianie operatora, który będzie obecnie jeździł w cenie 4,98 zł netto i 5,38 zł za każdy wozokilometr. Jak państwo widzą, zmiana jest bardzo istotna. Mając na uwadze dobro finansów publicznych naszych gmin, byliśmy zobowiązani do tego, żeby taką decyzję podjąć – dodał wójt Gminy Stawiguda.
To jednak nie koniec zmian. – W 2026 roku będziemy się starali o pozyskanie dofinansowania na tej linii i możliwy koszt wozokilometra będzie wynosił 2,38 zł brutto. W związku z czym wydaje się oczywistym ta właśnie zmiana, którą teraz dokonujemy oczywiście w kontekście dbania o budżety naszych jednostek i o finanse publiczne – zapowiada wójt.
Zmiany mają przynieść nie tylko oszczędności, ale i lepszą jakość usług. – Nie tylko będziemy obniżać koszty, ale również będziemy polepszać jakość usług. Tutaj jakość usług będzie związana głównie ze zwiększeniem częstotliwości kursowania autobusów – wyjaśnia.
Pozostałe połączenia z gminami bez zmian
Współpraca Olsztyna z innymi gminami – Dywity, Barczewo, Purda i Jonkowo – pozostaje bez zmian, a linie obsługujące te miejscowości będą kursować zgodnie z dotychczasowym rozkładem.
Olsztyński system komunikacji miejskiej oraz połączeń międzygminnych rozwija się w oparciu o coraz nowocześniejszy i bardziej komfortowy tabor. W ciągu ostatnich 15 lat miasto przeznaczyło na rozwój transportu publicznego około 1,5 mld zł, inwestując w bezpieczeństwo, wygodę pasażerów i ekologię. W najbliższych miesiącach flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego powiększy się o 10 nowoczesnych autobusów hybrydowych, a w planach jest także ogłoszenie przetargu na zakup 11 pojazdów elektrycznych, które jeszcze bardziej unowocześnią komunikację w stolicy Warmii i Mazur.

Postępują prace na olsztyńskim Tracku. Powstaje m.in. nowoczesny wiadukt