Atak hakerski na systemy ZDZiT
- Z uwagi na skutki cyberataku, została podjęta decyzja, że na czas przywrócenia sprawności systemu informatycznego Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie wprowadza tymczasowe zasady sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Przypomnę, że w nocy z 24 na 25 czerwca nastąpiła awaria systemu informatycznego, a powodem była zewnętrzna i celowa ingerencja osób trzecich – powiedział w rozmowie z eska.pl Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT w Olsztynie.
W nocy z 24 na 25 czerwca roku nastąpiła awaria systemu informatycznego ZDZiT w Olsztynie. Powodem była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby, które prowadzą czynności w tej sprawie. Atak został zgłoszony na policję, do właściwych służb związanych z bezpieczeństwem internetu (m.in. CERT NASK) oraz ochroną danych osobowych. W działania, mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemu ITS, zaangażowane zostały także zespoły miejskich informatyków, w tym Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO).
Władze miasta zapewniają, że na tę chwilę priorytetem jest przywrócenie funkcjonalności systemu, co w przypadku utworzenia nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej, wymaga czasochłonnych prac. W wyniku ataku hakerów, czasowo nie działa centralny system sterowania ruchem, nie działają także biletomaty mobilne i stacjonarne, ograniczony jest również dostęp do informacji pasażerskiej.
Bilety w formie papierowej dostępne są w sklepach i kioskach
Aktualnie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą nabyć bilety w formie papierowej w kioskach lub sklepach. Z kolei od soboty (1 lipca) w trybie specjalnym zostanie także uruchomiona sprzedaż papierowych biletów, w tym papierowych biletów okresowych (30-dniowych, miesięcznych) w Punktach Obsługi ZDZiT w Olsztynie (POK Centrum przy al. Piłsudskiego oraz POK Jaroty przy skrzyżowaniu ulic Witosa/Kanta). Punkty czynne będą w sobotę w godz. 9:30-15:00.
Zakup biletów miesięcznych za pośrednictwem Olsztyńskiej Karty Miejskiej jest wstrzymany do odwołania.
Natomiast od poniedziałku (3 lipca) bilety w wersji papierowej, w tym bilety okresowe, będą dostępne w POK Knosały (godz. 8:00-15:30), POK Centrum (godz. 10:00-17:00) oraz POK Jaroty (godz. 10:00-17:00). Płacić można gotówką i kartą płatniczą, dotyczy to również urządzeń z funkcją NFC. Dodatkowo bilety w pełnym zakresie dostępne są poprzez aplikacje mobilne, takie jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay.
Tablice mogą wyświetlać nieaktualne dane
Urzędnicy informują, że związku z awarią ITS elektroniczne tablice informacji pasażerskiej mogą wyświetlać nieaktualne dane. Aktualne rozkłady jazdy są wywieszone w formie tradycyjnej na wiatach przystankowych oraz dostępne na stronie jakdojade.pl. W okresie wakacyjnym, w dni robocze obowiązuje rozkład jazdy „Dni robocze wolne od nauki szkolnej”.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu apeluje do wszystkich mieszkańców o cierpliwość. Aktualnie nie jest prowadzona bieżąca obsługa interesanta. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłuży. Jeśli władze pozyskają kolejne istotne informacje, będą przekazywać je na bieżąco.
Trwa remont dachu olsztyńskiej katedry. Znaleziono butelki po piwie sprzed 100 lat [ZDJĘCIA]