- Olsztyn wzbogaca flotę komunikacji miejskiej o nowe autobusy hybrydowe, co jest początkiem szeroko zakrojonych inwestycji w ekologiczny transport.
- Władze miasta planują zakup kolejnych pojazdów hybrydowych i elektrycznych, a także modernizację zajezdni i infrastruktury przystankowej, aby odmłodzić tabor i poprawić komfort podróży.
- Dodatkowo, Olsztyn wprowadza aplikację mOKM, oferującą mieszkańcom i podatnikom zniżki oraz inne udogodnienia.
- Dowiedz się więcej o szczegółach tych inwestycji i korzyściach dla mieszkańców!
Olsztyn ma nowe autobusy hybrydowe. W planach zakup kolejnych pojazdów
W czwartek w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa, na której władze zaprezentowały nowe autobusy hybrydowe. Pojazdy zasilą miejską flotę. Jednak to nie jedyna inwestycja, bo w planach ratusz ma zakup kolejnych bardziej ekologicznych środków transportu.
- 10 nowoczesnych pojazdów, które znacząco odmłodzi naszą flotę, ale to dopiero początek, bo w przyszłym roku kolejnych 10 nowoczesnych pojazdów hybrydowych przyjedzie od Solarisa, a nie mniej niż 15 autobusów elektrycznych pojawi się w 2027 roku. Żeby móc je przejąć, żeby też usprawnić funkcjonowanie transportu publicznego, komunikacji w mieście, w południowych osiedlach będziemy rozbudowywać zajezdnię autobusową – powiedział prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk.
Następnie włodarz miasta opowiedział o planach na przyszłość. Ratusz nie tylko zamierza rozbudowywać linie autobusowe i tramwajowe, ale także będzie inwestował w przystanki i pętle.
- Będziemy inwestować w miejscach, gdzie do tej pory tych inwestycji w transporcie publicznym, jeśli chodzi o infrastrukturę przystankową, nie do końca było widać, bo te inwestycje przede wszystkim koncentrowały się na uruchomieniu linii tramwajowych, które są rdzeniem, które są kręgosłupem komunikacyjnym Olsztyna. Ale też będą się pojawiały nowe przystanki, będą się pojawiały nowe zajezdnie dojścia, nowe pętla autobusowe. Dojścia do przystanków będą poprawiane jako tzw. zielone dojścia, czyli już w takim ekologicznym wymiarze chcemy, żeby one wyglądały i powstawały. Olsztyn ma bardzo dobry transport publiczny. Chcemy, żeby miał jeszcze lepszy. Będziemy inwestować w rozwój naszej floty, żeby ona była nowoczesna, konkurencyjna, wygodna dla mieszkańców, klimatyzowana, bezpieczna, punktualna – przyznał prezydent Szewczyk.
Olsztyn „odmładza” flotę. Teraz średni wiek autobusów to 13 lat
Następnie głos zabrał prezes MPK, który powiedział o średnim wieku autobusów miejskich.
- Na dzień dzisiejszy średni wiek taboru w spółce MPK to jest około 12,5-13 lat. Najstarsze autobusy już dobijają do około 20 lat. Mamy 27 autobusów bez klimatyzacji, bardzo starych. W związku z tym najwyższy czas, żeby tę flotę wymienić na nowocześniejszą, bardziej komfortową i bardziej przyjazną dla pasażerów i dla środowiska – stwierdził Jerzy Roman, prezes MPK.
Po wprowadzeniu nowych pojazdów hybrydowych i elektrycznych, które mają trafić do Olsztyna w 2027 r., flota będzie znacząco „odmłodzona”. Wówczas wiek ten wyniesie około 9 lat. Podobnie to wygląda w innych miastach Polski.
Na koniec dyrektor sprzedaży spółki Solaris Bus & Coach w Polsce wyjaśnił, jakie wyposażenie posiadają nowe autobusy hybrydowe przekazane Olsztynowi. Zaznaczył, że jest to najnowocześniejszy sprzęt w Polsce.
- Autobusy są bardzo komfortowo wyposażone, co już jest standardem w Olsztynie od wielu, wielu lat, ale są to pierwsze autobusy, które zgodnie z obecnie obowiązującymi wytycznymi GSR2, wyposażone są w wiele dodatkowych systemów bezpieczeństwa, które zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo dla kierowcy, dla pasażerów oraz dla innych uczestników ruchu. Przykładowo są to systemy cyberbezpieczeństwa, zabezpieczające autobusy przed atakami hakerskimi, przed włamaniem, system pomiaru ciśnienia w kołach, martwe pole prawej strony, rozpoznawanie przestrzeni przed autobusem, znaków drogowych, rozpoznawanie zmęczenia kierowcy, monitorowanie wszystkich systemów, które są zamontowane w autobusie – wymienił Andrzej Sienkiewicz z firmy Solaris.
Wartość całego projektu wynosi około 130 mln zł. Obecnie olsztyńska flota liczy 143 autobusy, a około 110 z nich jest na co dzień w ruchu.
Nowa aplikacja mOKM. Mieszkańcy zyskają m.in. zniżki i promocje
Autobusy hybrydowe to nie wszystko. Miasto wybrało wykonawcę aplikacji mOKM, czyli mobilnej Olsztyńskiej Karty Miejskiej. To projekt, który ma ogromne znaczenie dla mieszkańców i osób płacących w Olsztynie podatki, bo to właśnie oni będą czerpać największe korzyści z jej funkcjonowania.
Wykonawcami zainteresowanymi realizacją projektu są m.in. firmy z Mazowsza, Pomorza, Kujaw, Lubelszczyzny i Suwalszczyzny, a zaproponowane ceny wahają się od niespełna 1,44 mln zł do ponad 6,39 mln zł. Ostateczny wybór padł na ofertę firmy MERA SYSTEMY Sp. z o.o. z Grodziska Mazowieckiego. Całkowita cena oferty, uwzględniająca prawo opcji, wynosi 1 576 266,21 zł brutto. W tym:
- cena zamówienia podstawowego z VAT: 1 185 741,21 zł,
- cena zamówienia w ramach prawa opcji nr 1 z VAT: 261 375,00 zł,
- cena zamówienia w ramach prawa opcji nr 2 z VAT: 129 150,00 zł.
Jak zapewniają władze miasta, mOKM będzie szybka, przejrzysta i dostępna zarówno na Androida, jak i iOS. Umożliwi m.in. zakup biletów jednorazowych i okresowych, zarządzanie kartami członków rodziny, opłacanie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania czy sprawdzanie historii przejazdów. Dodatkowo aplikacja wyposażona zostanie w system powiadomień przypominających o końcu ważności biletu, dostępnych promocjach i zmianach w rozkładach jazdy.
Najważniejszą innowacją pozostaje jednak pakiet lokalnych korzyści dostępny wyłącznie dla osób mieszkających w Olsztynie lub płacących tu podatki. Dzięki bezpiecznemu systemowi weryfikacji, użytkownicy ci zyskają dostęp do zniżek, ulg i specjalnych promocji. Aplikacja nie przewiduje takich udogodnień dla osób spoza miasta.
– Chcemy, aby mOKM była czymś więcej niż cyfrową kartą miejską. To narzędzie ma sprawić, że codzienne korzystanie z usług publicznych będzie łatwiejsze i bardziej atrakcyjne dla tych, którzy są związani z Olsztynem na co dzień. Dlatego przygotowaliśmy specjalne korzyści wyłącznie dla mieszkańców i podatników naszego miasta – podkreślił prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Projekt realizowany jest przez Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna w ramach programu „Cyfrowy Olsztyn 2.0”, współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur na lata 2021–2027. Wykonawca zapewni także 60-miesięczną gwarancję, co stworzy solidne podstawy dla rozwoju systemu i jego dalszej aktualizacji.
