Umowa na budowę nowych tramwajów dla Olsztyna została podpisana w połowie lipca 2018 roku. Pojazdy Durmazlara na bazie Panoramy, która właśnie wyjechała torowisko stolicy Warmii i Mazur wożą pasażerów w tureckich miastach Stambuł, Samsun czy Koçaeli. Olsztyński kontrakt to debiut firmy na europejskim rynku.
Większość standardów, które funkcjonują w już dobrze znanych tramwajach Tramino zostały zachowane także w tych Panoramach - mówi kierownik ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za inwestycję, Andrzej Karwowski. - Z ciekawostek, zmniejszyliśmy liczbę akumulatorów na rzecz specjalnego kondensatora, który wspomaga ruszanie. Dzięki temu te pojazdy zużywają mniej energii.
Pojazdy produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe, dwukierunkowe. Są dłuższe od Solarisów Tramino - mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz mieszczą 208 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących (do tego cztery składane). Drzwi za kabinami motorniczego są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary - dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.
Nowe tramwaje wykorzystujemy na już istniejących liniach - mówi prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Jerzy Roman. - Dzięki nim możemy też po niemal sześcioletniej eksploatacji tramwajów Tramino zrobić im gruntowny, gwarancyjny przegląd bez uszczerbku dla codziennego funkcjonowania sieci.
Transport tramwajów z kraju nad Bosforem to ogromne, logistyczne wyzwanie. Aby dotrzeć do stolicy Warmii i Mazur, pojazdy podróżują drogą morską i lądową m.in. przez Włochy, Austrię i Niemcy. Taki wybór trasy jest konieczny ze względu na rozmiary ładunku, jaki znajduje się na specjalistycznej lawecie. Czas dostawy pojazdu to aż dwa tygodnie. Tramwaje można wieźć jedynie w nocy.
W tej chwili do Olsztyna dotarło pięć z 12 zamówionych tramwajów Durmazlara. Kolejny powinien dojechać do naszego miasta w weekend.
Polub nasz fanpage ESKA Olsztyn News na Facebooku! Znajdziesz tam najlepsze informacje z miasta i okolicy