W listopadzie w trakcie rutynowego przeglądu mostu MS-27 w ciągu obwodnicy Olsztyna drogowcy stwierdzili nieprawidłową pracę jednej z podpór. Chociaż stwierdzona usterka nie stwarzała ryzyka powstania katastrofy budowlanej, mając na względzie bezpieczeństwo użytkowników, podjęto decyzję o prewencyjnym zamknięciu nitki obiektu w kierunku Ostródy.
– Niezwłocznie przystąpiliśmy wraz z wykonawcą do doraźnych działań zabezpieczających i monitorujących. Wykonana została tymczasowa stabilizacja jednego słupa podpory. Poza tym zainstalowane zostały czujniki monitorujące pracę konstrukcji, a na podstawie pomiarów i badań dokonaliśmy analizy zachowania się konstrukcji obiektu – informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie.
Wzmocnienie fundamentu podpory obiektu umożliwiło przywrócenie ruchu
W ocenie projektanta warunkiem koniecznym do przywrócenia ruchu na wyłączonej nitce obiektu było wykonanie wzmocnienia gruntu wokół podpory obiektu, na której stwierdzone zostały nieprawidłowości. Pierwotnie drogowcy planowali wykonać to poprzez iniekcję strumieniową. Jest to metoda geoinżynieryjna, polegająca na rozcięciu i rozdrobnieniu gruntu przez działający dynamicznie strumień wody lub zaczynu cementowego (o prędkości ponad 100 m/s) i utworzenie kolumny tzw. cementogruntu.
Jednak po sprawdzeniu parametrów fizycznych i chemicznych zalegających w obrębie podpory osadów organicznych okazało się, że nie będzie można zastosować tej metody. Podjęto więc decyzję o wzmocnieniu fundamentu podpory obiektu za pomocą ścian szczelinowych (tzw. baret). Wokół podpory wykonano osiem ścian szczelinowych o głębokości 36 m. Kolejnym etapem było połączenie ich z istniejącym fundamentem do wspólnej pracy. W tym celu wykonany został oczep do spięcia baret z fundamentem. Ostatnim etapem naprawy była rektyfikacja łożysk, czyli ich prostowanie i wzorcowanie.
Po zakończeniu naprawy, w celu sprawdzenia prawidłowości działania podpory, GDDKiA wykonało obciążenie próbne konstrukcji. Na obiekcie stanęło osiem ciężarówek o masie 40 t każda. Po potwierdzeniu prawidłowości zachowania się naprawionej podpory obiektu, przywrócony został ruch na zamkniętej dotychczas nitce mostu.
Rutynowe kontrole gwarancją jakości i bezpieczeństwa
– Bieżące i okresowe przeglądy elementów infrastruktury drogowej, w tym obiektów inżynierskich, to rutynowe działania GDDKiA. Dzięki nim jesteśmy w stanie stwierdzić ewentualne wady i usterki na wczesnym etapie i skutecznie eliminować ryzyko wystąpienia poważniejszych awarii. Wykonując rutynową kontrolę obiektów na obwodnicy, Olsztyna zidentyfikowaliśmy nieprawidłową pracę podpory jednego z nich, a podjęte natychmiast działanie naprawcze pozwoliły przywrócić jej sprawność. Wykonana obecnie naprawa podpory stanowi element docelowego programu naprawczego. W kolejnych miesiącach zespół ekspertów wskazanych przez wykonawcę i zaakceptowanych przez GDDKiA zbada pracę całej konstrukcji obiektu i wskaże, czy konieczne będą jeszcze dodatkowe działania naprawcze – tłumaczy rzecznik prasowy.
Źródło: Informacja prasowa GDDKiA Olsztyn