Kupno tramwajów jest jednym z elementów realizowanego drugiego etapu budowy trakcji w stolicy Warmii i Mazur. Nowe torowisko połączy os. Pieczewo z Dworcem Głównym oraz Śródmieściem i pozwoli uruchomić dwie nowe linie. Aby je obsłużyć, potrzebne są nowe pojazdy.
Druga z tureckich Panoram produkowanych dla Olsztyna na początku tygodnia dotarła do austriackiej miejscowości Suben. Do bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego tramwaj powinien dojechać w czwartek (26 listopada). Ze względu na gabaryty, transport nie może wieść najkrótszą możliwą trasą.
Tramwaje produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe, dwukierunkowe, z zachowaniem wszelkich udogodnień, do których już przyzwyczaili się pasażerowie ze stolicy regionu. Są dłuższe od Solarisów Tramino i mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz pomieszczą min. 210 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących (+4 składane). Drzwi za kabinami motorniczego będą jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.
Pierwsza Panorama przyjechała do naszego miasta z Bursy w nocy z 12 na 13 lutego. Później pomyślnie przeszła homologację. Produkcję i dostawy zachwiała pandemia koronawirusa. Zamknięcie fabryki spowodowało konieczność zmiany harmonogramu dostaw. Ostatnie tramwaje powinny dotrzeć do nas w maju następnego roku.
W połowie listopada prezydent Olsztyna powołał natomiast 10-osobową komisję, która realizować będzie techniczny odbiór taboru. W jej skład wchodzą przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (operatora tramwajów), Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (organizatora przewozów) oraz Jednostki Realizującej Projekt V (komórki czuwającej nad wykonaniem przedsięwzięcia).