Ważny krok w sprawie budowy S16 na Mazury. Wybrano alternatywny wariant
- Złożyliśmy aktualizację raportu o oddziaływaniu na środowisko dla wariantu C (północnego) odcinka S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk. To kolejny etap naszych działań związanych z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej. Sprawą zajmuje się teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej na ten odcinek drogi ekspresowej S16 prowadzone jest od 22 grudnia 2022 r. W trakcie postępowania RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji we wskazanym przez GDDKiA, preferowanym, wariancie B jest niemożliwa, ponieważ przy tym przebiegu drogi nie ma możliwości uniknięcia znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko. Chodziło w szczególności o żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. RDOŚ zwrócił się do drogowców z pytaniem, czy wyrażają zgodę na realizację inwestycji w wariancie C. W odpowiedzi urzędnicy wskazali, że są zainteresowani realizacją tego odcinka S16 w racjonalnym wariancie alternatywnym. To północny przebieg trasy, powyżej miejscowości Użranek i poniżej miasta Ryn.
Jak podaje olsztyński oddział GDDKiA, w związku z przedłużającym się postępowaniem o wydanie decyzji środowiskowej, RDOŚ wskazał na konieczność przeprowadzenia m.in. weryfikacji zagospodarowania terenu objętego przedsięwzięciem oraz ponownych obliczeń i analiz w zakresie emisji. Potrzebna była również weryfikacja inwentaryzacji przyrodniczej w celu określenia, jakie ewentualne zmiany zaszły w siedliskach.
Budowa drogi będzie trwała latami. Decyzja środowiskowa jeszcze w tym roku
Obecnie, po złożeniu zaktualizowanego raportu o oddziaływaniu na środowisko, drogowcy zakładają, że wydanie decyzji środowiskowej możliwe będzie jeszcze w tym roku. Kolejnym etapem prac będzie opracowanie szczegółowych rozwiązań technicznych. W tym celu GDDKiA ogłosi przetarg na wykonanie Koncepcji programowej. Opracowanie zawierać będzie m.in. rozwiązania w zakresie obiektów inżynierskich, wykonane zostaną także badania geologiczne. Te materiały są konieczne do ogłoszenia przetargu na realizację robót, co urzędnicy z GDDKiA planują na 2030 r. Jeśli tak się stanie, realizacja inwestycji możliwa będzie w latach 2031-2033.

Wylotówka z Olsztyna zamknięta. Dobre wieści z Alei Warszawskiej!