Przejście podziemne na Zatorze już czynny. To duże ułatwienie dla podróżnych
Olsztynianie ze zniecierpliwieniem czekali na oddanie do użytku nowej części przejścia pod torami, które PKP Polskie Linie Kolejowe wydłużyły przy okazji modernizacji całej stacji Olsztyn Główny. Dłuższy o około 100 metrów obiekt z wejściem na ul. Marii Zientary-Malewskiej od 25 września znacząco skraca czas dojścia do pociągów od strony Zatorza. PKP PLK pozyskało wszelkie niezbędne pozwolenia, dzięki którym przejście podziemne może już w całości służyć podróżnym i mieszkańcom. Dzięki niemu olsztynianie, nie muszą iść naokoło wiaduktem na ul. Limanowskiego, ale bezpośrednio pod torami, mogą dostać się na dworzec Olsztyn Główny. To kolejny element kończącej się inwestycji PLK SA w Olsztynie.
Nowe przejście podziemne ma 140 metrów długości. Obiekt jest szerszy oraz wyższy. Ściany zostały pokryte granitowymi płytami, dzięki czemu w żaden sposób obiekt nie przypomina olsztynianom znanego wcześniej starego przejścia. Zamontowano schody ruchome prowadzące na perony. Ułatwieniem są także windy. Jedno z urządzeń zapewnia osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp także od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Przy wejściach na perony zamontowano wyświetlacze, dzięki którym podróżni od razu mogą zyskać informacje o najbliższym odjeździe pociągu. W obiekcie znajdzie się także monitoring, co dodatkowo pozwoli zadbać o wyższy poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji powstało także nowe odwodnienie, które zapobiegnie gromadzeniu się wody w przejściu.
Już wkrótce podróżni skorzystają z nowego budynku Dworca Głównego
Wraz z oddaniem kolejnej części przejścia podziemnego – tuż pod budynkiem dworca – powstanie szybkie połączenie do znajdującego się nieopodal węzła przesiadkowego z przystankami komunikacji miejskiej linii tramwajowych i autobusowych. Do czasu zakończenia inwestycji dworcowej obsługa podróżnych od strony pl. Konstytucji Trzeciego Maja i tymczasowego dworca odbywa się drogą wytyczoną przez peron nr 1.
Przebudowa całej stacji Olsztyn Główny to nie tylko dłuższe przejście podziemne. PKP PLK zmodernizowało cztery perony, które wyposażono w nowe ławki, gabloty informacyjne, wyświetlacze i nagłośnienie. Zabytkowa stalowa wiata została zrewitalizowana i zyskała odnowione deskowanie. Wymieniono łącznie 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa część stacji. W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu nadzorują z niej przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji oraz pobliskich szlakach.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości około 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.
W naszej galerii możecie zobaczyć, jak obecnie prezentuje się nowe przejście podziemne.