Pociągi dalekobieżne nie będą kursowały do Pisza? Ministerstwo zdecydowało
Coraz bliżej końca jest modernizacja linii kolejowej 38 Białystok – Głomno – granica państwa na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze. W czerwcu tego roku do Giżycka maja powrócić pociągi, także PKP Intercity. W czerwcu tego roku maja powrócić pociągi na trasie Ełk – Giżycko, a w grudniu ma zostać otwarty odcinek Giżycko – Korsze. Linia ma zostać zelektryfikowana, co ma ułatwić przewoźnikom jej obsługę. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Obecnie na tej trasie kursuje autobusowa komunikacja zastępcza.
Jednak po zakończeniu samej inwestycji nie zwiększy się liczba połączeń regionalnych, ale jeszcze nie wiadomo, jak to będzie wyglądało w przypadku pociągów dalekobieżnych. PKP cały czas prowadzi proces konstrukcji kolejnego rozkładu rocznego. Obecnie pomiędzy Olsztynem i Ełkiem pociągi zamiast przez Giżycko jadą przez Szczytno i Pisz przy wykorzystaniu linii nr 219. Są to jedyne całoroczne połączenia dalekobieżne na tej trasie, które pozwalają na wygodne dostanie się do tej części Mazur. Jednak Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję, że poza wakacjami na tej trasie nie będą kursowały pociągi dalekobieżne. Poza okresem wakacyjnym resort nie zamierza utrzymywać całorocznych połączeń realizowanych przez PKP Intercity.
Pisz wykluczony komunikacyjnie? Jest apel władz powiatu
Rezygnacja z pociągów dalekobieżnych na tej trasie wiąże się z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców m.in. takich miejscowości jak Pisz, Szczytno, Biała Piska czy Ruciane-Nida. Z decyzją resortu nie zgadzają się mieszkańcy powiatu piskiego oraz władze. Przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Piszu wystosowali apel, w którym przypomniano m.in. o tym, że linia nr 219 niedawno przeszła modernizację za około 300 mln zł. Dodatkowo mieszańcy powiatu straciliby połączenia z ośrodkami akademickimi, kulturalnymi czy turystycznymi. Pociągi TLK „Rybak” (Szczecin - Białystok) oraz TLK „Biebrza” (Warszawa – Gdynia) to jedyne połączenia dalekobieżne obsługiwane na tej trasie.
- Planowana decyzja Ministerstwa Infrastruktury, zgodnie z którą po zakończeniu modernizacji linii nr 38 zostaną przywrócone całoroczne połączenia z Olsztyna do Ełku przez Giżycko, jednocześnie wyłączając linię 219 z siatki połączeń dalekobieżnych, oznacza dla mieszkańców południowych Mazur realne ryzyko utraty dogodnego i bezpośredniego połączenia kolejowego zresztą kraju. W efekcie może to prowadzić do pogłębienia wykluczenia komunikacyjnego – w XXI wieku – czytamy w apelu radnych powiatu piskiego.
W dalszej części pisma zaapelowano, aby resort nie likwidował całorocznych połączeń dalekobieżnych, co utrudniłoby podróżowanie koleją nie tylko mieszkańcom powiatu piskiego, ale także mrągowskiego, szczycieńskiego i kolneńskiego.
Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z rzecznikiem prasowym PKP Intercity. Poprosiliśmy o komentarz w tym temacie. Przedstawiciel PKP Intercity potwierdził, że pociągi dalekobieżne przez Pisz będą kursowały wyłącznie w okresie letnim.
- Trasa Olsztyn – Ełk przez Pisz jest trasą objazdową dla modernizowanej linii przez Korsze i Giżycko. Planujemy utrzymanie obsługi miasta Pisz w okresie wakacji, po powrocie całorocznych połączeń dalekobieżnych na odcinek przez Giżycko - przekazał redakcji olsztyn.eska.pl Maciej Dutkiewicz, rzecznika prasowy PKP Intercity.

Polecany artykuł: