Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie w sezonie zimowym odpowiada za blisko 300 km jezdni, ponad 211 tys. mb chodników przy jezdniach na osiedlach, ponad 35 tys. mb chodników poza pasami drogowymi, około 17 tys. m kw schodów czy 408 przejść dla pieszych.
W magazynach w tym celu już zgromadzono około 900 ton soli drogowej, 400 ton piasku z 20-proc. domieszką soli oraz 400 ton samego piasku. Zapasy magazynowe w miarę potrzeb będą uzupełniane na bieżąco. W czasie zimy jezdnie w zależności od przypisanych im kategorii posypywane są: I – tylko solą, II – mieszanką soli z piaskiem, III – tylko piaskiem – wymienia rzecznik olsztyńskiego ZDZiTu Michał Koronowski.
Na utrzymanie dróg w minionym sezonie zimowym 2019/2020 zużyto 1030 ton soli, 278 ton mieszanki pisaku z solą oraz około 80 ton piasku. Poza zapasami w magazynach, w walce ze skutkami zimy, niezbędny jest też odpowiedni sprzęt.
W gotowości czeka także sprzęt do zimowego utrzymania jezdni. Zgodnie z umową zawartą z wykonawcą, do Akcji Zima zaangażowane będą: piaskarki nowej generacji z pługiem i nośnikiem samochodowym (minimum 5 pojazdów), piaskarki tradycyjne z pługiem i nośnikiem samochodowym (min. 5), samochody ciężarowe z pługiem (min. 8) czy ciągniki z pługiem odśnieżnym i rozsypywaczem doczepnym (min. 6). Drogowcy monitorują sytuację i działają nie tylko, gdy spadnie śnieg.
W związku z temperaturami, które w nocy i nad ranem spadają poniżej zera, rozpoczęliśmy posypywanie jezdni solą drogową. Zadanie jest realizowane w godzinach wieczornych, tak by rano kierowcy be problemu dotarli do celu. - mówi rzecznik olsztyńskiego ZDZiTu Michał Koronowski.
Dziś, co prawda, nie śnieg i mróz, a silny wiatr daje się we znaki mieszkańcom Olsztyna. Od jutra jednak utrudnieniem dla kierowców może okazać się marznący deszcz i gołoledź – ostrzegają synoptycy. Więcej o tym pisaliśmy w artykule: Marznące opady deszczu i silny wiatr. Synoptycy z IMGW ostrzegają