Zmiany w komunikacji miejskiej. Co się zmieni od 1 kwietnia 2025 roku?
Kolejne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Olsztynie. Ostatnia zmiana miała miejsce 1 marca tego roku i nie spotkała się z ciepłym przyjęciem. Teraz Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie poinformował o kolejnych korektach w rozkładach jazdy, które będą obowiązywały w okresie wiosenno-letnim. Co się zmieni tym razem?
Od 1 kwietnia zaplanowano następujące zmiany:
- Linia nr 117 – kursy do krańca „Cmentarz Dywity-Brama Wschodnia” będą realizowane we wszystkich dniach tygodnia do około godz. 18:00;
- Kursowanie linii autobusowej nr 304 zostaje wznowione.
Dodatkowo, na wniosek gminy Purda, wprowadzone zostają stałe zmiany w kursowaniu linii nr 105 do Klewek/Klebarka Wielkiego w dni robocze:
- Kurs o godz. 13:36 z krańca „Borkowskiego” realizowany będzie do „Osiedla Mazurskiego”;
- Kurs o godz. 14:06 z krańca „Borkowskiego” realizowany będzie do Klebarka Wielkiego;
- Z Klebarka Wielkiego kurs realizowany będzie o godz. 14:49 zamiast 14:19.
Poprzednie zmiany rozkładu jazdy wywołały kontrowersje. Radni pisali petycje
1 marca zaczęły kursować trzy nowe linie: 119, 132 i 135. Pierwsza z nich zastąpiła dotychczasową 309-tkę, której trasa została poszerzona o Osiedle Mleczne, a kursowanie kończy na ul. Poprzecznej, gdzie w ostatnich latach powstało duże osiedle mieszkalne, oraz bloki OTBS. Linia 132 połączyła Pieczewo z Indykpolem, natomiast 135-tka doprowadzi komunikację miejską na osiedle przy ul. Leśnej, które zostało skomunikowane z centrum Olsztyna.
Linia 121 została przekierowana na pętle Bilitewskiego, zamiast Bartąska-Rondo i kończy się na przystanku Cementowa, zapewniając całodobową obsługę osiedla Generałów, którego mieszkańcy zyskali bezpośrednie połączenie z ulicą Leonharda (Michelin), dzielnicą przemysłową przy ul. Lubelskiej. Dodatkowo Osiedle Generałów zostało połączone z Galerią Warmińską i Nagórkami, gdzie znajdują się m.in. szkoły. Linia 119 zastąpiła dotychczasową 309-tkę, a po analizie obłożenia autobusów linia 116 została wygaszona na rzecz wydłużenia linii 101, która od tej pory dojeżdża na Track. Nowością były też kursy linii 105 do Klebarka Wielkiego i przekierowanie linii 126 na przystanek Bartąska-Rondo.
Tak ogromna korekta wywołała spore poruszenie wśród mieszkańców oraz niektórych miejskich radnych. Mirosław Arczak zapytał m.in. o to, dlaczego pominięto zebranie opinii rado osiedli. Tomasz Głażewski napisał interpelację w sprawie organizacji komunikacji miejskiej na osiedlu Generałów i zmiany trasy linii nr 121. Z kolei Grzegorz Smoliński dodał, że część mieszkańców chce przywrócenia linii nr 116, która jechała bezpośrednio na przystanki przy szpitalach miejskim i wojewódzkim. Prezydent Olsztyn odpowiedział, że zmiany były podyktowane wynikami badań napełnienia pojazdów komunikacji miejskiej, które zostały przeprowadzone wiosną i jesienią 2024 r.
- Większość linii komunikacyjnych przebiega przez kilka osiedli i ma znaczenie ogólnomiejskie, dlatego zmiany związane z ograniczeniem kursowania linii muszą być rozpatrywane szerzej. Informuję, że w przeszłości Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie konsultował z Radami Osiedli zmiany o ograniczonym zakresie, które nie wpływały na funkcjonowanie linii w innych częściach miasta – wytłumaczył prezydent Robert Szewczyk w odpowiedzi na dokument Arczaka.
Podobne wyjaśnienia pojawiły się w pismach skierowanych do pozostałych radnych, którzy podjęli ten temat.

Trzy nowe linie autobusowe w Olsztynie. Ogromne zmiany w komunikacji miejskiej