Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń. W planach uwzględniono także trasy przebiegające przez województwo warmińsko-mazurski.
Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, wprowadziliśmy do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. I fakt ten warto podkreślić, ponieważ Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt tego typu ramp. Występują one w szerszym zakresie w Niemczech, a zaledwie po kilka sztuk w Austrii w rejonach górskich, w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne z uwagi na ich mniejszą awaryjność – informuje GDDKiA.
Gdzie powstaną rampy do odśnieżania pojazdów? Lista miejsc w warmińsko-mazurskim
W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy dwóch lokalizacji na Warmii i Mazurach:
- S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim
- S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim
GDDKiA przygotowało także Progamy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych dwóch ramp w regionie. Po zapewnieniu finansowania na ich realizację będzie można ruszyć z przetargami. Oto lista:
- S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim
- S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim
GDDKiA ocenia również możliwość wybudowania ramp na:
- S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim
- S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie