Całkowita wartość projektu wynosi ponad 41 mln zł, z czego blisko 28,5 mln zł to dofinansowanie z budżetu państwa, a ponad 12,7 mln zł to środki pochodzące z budżetu województwa.
Na Warmii, Mazurach i Powiślu mamy ponad 1,8 tys. km dróg wojewódzkich, i tak naprawdę to dopiero 1/3 z nich jest zmodernizowana bądź na nowo wybudowana – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa. – Przed nami zatem dużo działań i potrzeb. Przy każdej perspektywie unijnej zabezpieczamy około 1 mld zł na tego typu inwestycje drogowe. I podobnie jest z przyszłym okresem programowania. Droga wojewódzka nr 527 od granicy województwa do Kwietniewa od wielu lat jest w bardzo złym stanie i zdajemy sobie z tego sprawę, że wymaga modernizacji. Rozbudowa jest bardzo kosztowna, ale jest to inwestycja na lata. Dlatego chcemy zrobić to dokładnie i jak przystało na XXI wiek.
Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku 6,2 km. W ramach projektu przewiduje się: doprowadzenie drogi do parametrów klasy G, wzmocnienie nawierzchni do nośności 115 kN/oś, przebudowę obiektów inżynierskich, skrzyżowań, zatok autobusowych, przebudowę i budowę chodników i ścieżki rowerowej, wykonanie pobocza, korektę łuków poziomych i pionowych, budowę elementów brd i spowolnienia ruchu, budowę i przebudowę systemu odwodnienia nawierzchni drogi, oświetlenia ulicznego, przebudowę innych urządzeń infrastruktury technicznej kolidujących z inwestycją, wykonanie nasadzeń kompensacyjnych i zagospodarowanie zieleni oraz wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
– Do remontu jednego kilometra drogi samorząd województwa dokłada ze swojego budżetu ponad 2 mln zł – przyznaje wicemarszałek Miron Sycz. – To są naprawdę bardzo duże pieniądze, ale potrzebujemy dobrych dróg w naszym regionie, byśmy mogli mówić o prawidłowym rozwoju. Zakończenie rozbudowy drogi planowane jest na czerwiec 2024 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest Kwidzyńskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Budowlanych STRZELBUD Sp. z o.o. z Kwidzyna.
– Cieszymy się, że kończy się proces przygotowań, a wreszcie zaczyna proces realizacji – przyznaje Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. – Koszty są bardzo duże, ale niestety tak to obecnie wygląda. W 2015 roku za jeden kilometr takiej inwestycji płaciliśmy około 4 mln zł, natomiast dzisiaj ten koszt wzrósł do 7 mln zł.
Obecnie trwa intensywna modernizacja drogi wojewódzkiej 527 na odcinku Olsztyn – Łukta, której łączny koszt wynosi ponad 100 mln zł (w tym 87,4 mln zł z funduszy unijnych). Zarząd województwa w połowie sierpnia 2022 roku zatwierdził również finansowanie modernizacji tej drogi na trasie Morąg – Łukta (odcinki Morąg – Bramka oraz Florczaki – Łukta). Remont 12-kilometrowego szlaku pochłonie ok. 82 mln zł, z czego niemal 70 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Polub nasz fanpage ESKA Olsztyn News na Facebooku! Znajdziesz tam najlepsze informacje z miasta i okolicy