S16 na Mazurach. Drogowcy wybrali wariant przebiegu drogi
Pod uwagę brano trzy warianty kolejnego odcinka S16. Warianty A i B zakładają przebieg nowej drogi w pobliżu „starej szesnastki”. W obu planowana jest budowa mostu przez południową część jeziora Tałty, w sąsiedztwie Mikołajek. Z kolei najbardziej kontrowersyjny wariant C (niebieski) wytycza przebieg trasy bardziej na północ, w pobliżu miejscowości Ryn. S16 w tym wariancie przebiega od Mrągowa na północy, do miejscowości Woźnice na południu. W pobliżu Muntowa przecina jezioro Juksty, a niedaleko Notystu Wielkiego przechodzi przez jezioro Tałty.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję, że najlepszy będzie tzw. wariant B, czyli jeden z dwóch zbliżonych do istniejącego przebiegu. Zadecydowały o tym względy techniczne i środowiskowe – wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik GDDKiA w Olsztynie.
Polecany artykuł:
Wariant B i co dalej ?
Teraz drogowcy złożą w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Kolejnym etapem prac będzie opracowanie koncepcji programowej. Koszty całkowite inwestycji w wariancie B szacuje się na ponad 3,7 mld zł.
Drogowy kręgosłup regionu w budowie
Krajowa szesnastka od Mrągowa do Ełku jest wąska i kręta, biegnie blisko zabudowań. Do tej pory drogowcy zmodernizowali ją na odcinku od Olsztyna do Borek Wielkich. Relizacja szesnastokilometrowego odcinka z Borek Wielkich do Mrągowa planowana jest na lata 2020-2023. Kolejnym etapem będzie budowa liczącego około 80 km odcinka z Mrągowa przez Orzysz do Ełku, który przecina Krainę Wielkich Jezior.