Ruszają kluczowe inwestycje na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Podpisano umowy

2025-09-05 10:34

Już wkrótce ruszy kolejny etap ogromnej inwestycji na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych obiektów. Zadanie przewiduje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego. Oba są ważne dla żeglugi mazurskiej. Jaki jest koszt przedsięwzięcia? Szczegóły w artykule poniżej.

Wielkie Jeziora Mazurskie

i

Autor: Gizycko.pl / T. Karolski/ Materiały prasowe
  • Wody Polskie rozpoczęły projekt modernizacji kluczowych kanałów mazurskich, podpisując umowy na dokumentację projektową.
  • Przebudowane zostaną Kanał Sztynorcki i Kanał Nidzki, co obejmie odmulanie, nowe umocnienia brzegowe i oznakowanie nawigacyjne.
  • Inwestycje te mają poprawić żeglowność i bezpieczeństwo, a ich realizacja przewidziana jest na lata 2027-2028.
  • Jakie jeszcze kanały zostaną zmodernizowane i jaki jest całkowity koszt projektu?

Rusza przebudowa kanałów mazurskich. Oba są kluczowe dla żeglugi

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał w środę (3 września) umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego – ważnych elementów szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich.

Przebudowa Kanału Sztynorckiego

Kanał Sztynorcki, zlokalizowany na wysokości 72,00 km szlaku żeglownego Pisz – Węgorzewo, łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. Zakres planowanej inwestycji obejmuje:

  • przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych o długości około 545 mb,
  • korektę kształtu i geometrii główek wejściowych od strony jezior Sztynorckiego i Dargin,
  • odmulenie koryta kanału oraz podejść od strony jeziora Łabap i jeziora Sztynorckiego,
  • wykonanie niezbędnej infrastruktury, w tym drabinek ratunkowych i nowego oznakowania nawigacyjnego.

Wykonawcą dokumentacji projektowej jest firma HYDROINVEST Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Wartość umowy wynosi 408 975,00 zł brutto, z czego 30 750,00 zł brutto przeznaczone jest na pełnienie nadzoru autorskiego.

Przebudowa Kanału Nidzkiego

Kanał Nidzki łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka, na wysokości km 16,20–16,40 szlaku żeglownego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Zakres inwestycji obejmuje:

  • rozbiórkę istniejących umocnień brzegowych i wykonanie nowych w technologii stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym (około 405 mb),
  • odbudowę główek wejściowych od strony jezior Nidzkiego i Guzianka Wielka,
  • odmulenie koryta kanału oraz podejść dla żeglugi,
  • wykonanie infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników, w tym przejścia dla zwierząt i drabinki ratunkowe.

Wykonawcą dokumentacji projektowej jest również firma HYDROINVEST Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi 427 425,00 zł brutto, w tym 42 804,00 zł brutto na nadzór autorski.

Olsztyn Radio ESKA Google News

Trwa rewitalizacja szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

Zarówno w przypadku Kanału Sztynorckiego. jak i Nidzkiego zakończenie prac projektowych powinno nastąpić około 17 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. RZGW w Białymstoku szacuje, że wykonanie robót budowlanych rozpocznie się w latach 2027-2028.

Obie inwestycje są częścią szerszego projektu rewitalizacji pięciu kanałów żeglugowych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich” zakłada modernizację pięciu kanałów: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki oraz Jegliński.

Obecnie trwa proces wyłaniania wykonawcy prac remontowych dla Kanału Grajewko. W przypadku Kanału Kisajno - Popówka prowadzone jest postępowanie, mające na celu wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. Natomiast w przypadku Kanału Jeglińskiego trwa postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej.

Celem przedsięwzięcia jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w jednym z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.

Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa oraz atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych.

Projekt Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich realizowany jest w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 i uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.

To najkrótszy kanał na Mazurach. Nazywany jest „Równikiem Mazurskim”

Miejskie Granie
Warmia i Mazury cichym bohaterem książek Wioletty Sawickiej. Wywiady Agaty