- Wody Polskie rozpoczęły projekt modernizacji kluczowych kanałów mazurskich, podpisując umowy na dokumentację projektową.
- Przebudowane zostaną Kanał Sztynorcki i Kanał Nidzki, co obejmie odmulanie, nowe umocnienia brzegowe i oznakowanie nawigacyjne.
- Inwestycje te mają poprawić żeglowność i bezpieczeństwo, a ich realizacja przewidziana jest na lata 2027-2028.
- Jakie jeszcze kanały zostaną zmodernizowane i jaki jest całkowity koszt projektu?
Rusza przebudowa kanałów mazurskich. Oba są kluczowe dla żeglugi
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał w środę (3 września) umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla dwóch kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w ramach projektu „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Etap II”. Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę Kanału Sztynorckiego oraz Kanału Nidzkiego – ważnych elementów szlaku żeglownego Wielkich Jezior Mazurskich.
Przebudowa Kanału Sztynorckiego
Kanał Sztynorcki, zlokalizowany na wysokości 72,00 km szlaku żeglownego Pisz – Węgorzewo, łączy jezioro Sztynorckie z jeziorem Dargin. Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
- przebudowę zdegradowanych umocnień brzegowych o długości około 545 mb,
- korektę kształtu i geometrii główek wejściowych od strony jezior Sztynorckiego i Dargin,
- odmulenie koryta kanału oraz podejść od strony jeziora Łabap i jeziora Sztynorckiego,
- wykonanie niezbędnej infrastruktury, w tym drabinek ratunkowych i nowego oznakowania nawigacyjnego.
Wykonawcą dokumentacji projektowej jest firma HYDROINVEST Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Wartość umowy wynosi 408 975,00 zł brutto, z czego 30 750,00 zł brutto przeznaczone jest na pełnienie nadzoru autorskiego.
Przebudowa Kanału Nidzkiego
Kanał Nidzki łączy jezioro Nidzkie z jeziorem Guzianka Wielka, na wysokości km 16,20–16,40 szlaku żeglownego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Zakres inwestycji obejmuje:
- rozbiórkę istniejących umocnień brzegowych i wykonanie nowych w technologii stalowej ścianki szczelnej zwieńczonej oczepem żelbetowym (około 405 mb),
- odbudowę główek wejściowych od strony jezior Nidzkiego i Guzianka Wielka,
- odmulenie koryta kanału oraz podejść dla żeglugi,
- wykonanie infrastruktury uwzględniającej potrzeby użytkowników, w tym przejścia dla zwierząt i drabinki ratunkowe.
Wykonawcą dokumentacji projektowej jest również firma HYDROINVEST Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi 427 425,00 zł brutto, w tym 42 804,00 zł brutto na nadzór autorski.

Trwa rewitalizacja szlaku Wielkich Jezior Mazurskich
Zarówno w przypadku Kanału Sztynorckiego. jak i Nidzkiego zakończenie prac projektowych powinno nastąpić około 17 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. RZGW w Białymstoku szacuje, że wykonanie robót budowlanych rozpocznie się w latach 2027-2028.
Obie inwestycje są częścią szerszego projektu rewitalizacji pięciu kanałów żeglugowych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich” zakłada modernizację pięciu kanałów: Popówka, Grajewko, Sztynorcki, Nidzki oraz Jegliński.
Obecnie trwa proces wyłaniania wykonawcy prac remontowych dla Kanału Grajewko. W przypadku Kanału Kisajno - Popówka prowadzone jest postępowanie, mające na celu wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. Natomiast w przypadku Kanału Jeglińskiego trwa postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej.
Celem przedsięwzięcia jest poprawa żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w jednym z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski. Łączna długość modernizowanych umocnień brzegowych wyniesie blisko 6,5 km, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 mln zł.
Projekt realizowany jest we współpracy Wód Polskich oraz Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i stanowi kontynuację działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa oraz atrakcyjności turystycznej mazurskich szlaków wodnych.
Projekt Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich realizowany jest w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027 i uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa.
To najkrótszy kanał na Mazurach. Nazywany jest „Równikiem Mazurskim”