Inwestycje

Prace nad dworcem Olsztyn Główny bliżej końca. Podróżni korzystają już ze wszystkich peronów [ZDJĘCIA]

2024-06-12 6:51

Dworzec kolejowy Olsztyn Główny wkrótce zostanie oddany do użytku. Prace cały czas postępują. Od niedzieli (9 czerwca) podróżni mogą już korzystać z wszystkich czterech peronów. Pojawiła się też dodatkowa krawędź peronowa na wydłużeniu peronu 1. Cały czas trwają prace przy budowie budynku dworca. Więcej informacji na ten temat poniżej.

Postępują prace na dworcu Olsztyn Główny. Podróżni korzystają już z wszystkich peronów

Na stacji Olsztyn Główny kończą się prace przy budowie dwóch ostatnich peronów. Montowane są ławki, gabloty informacyjne i wyświetlacze. Wykonawca zamontował wiaty, które wcześniej zostały odrestaurowane. Od 9 czerwca, czyli od momentu wprowadzenia korekty rozkładu jazdy, podróżni korzystają z peronów 1 i 2. To oznacza, że stacja ma już komplet czterech nowych platform. Dla podróżnych może się to wiązać z większą wygodą w poruszaniu się po stacji, bo ruch rozłoży się równomiernie na wszystkie perony. Do tej pory stosowano rozwiązanie tymczasowe. Aby utrzymać sporą liczbę połączeń, często z jednego toru odjeżdżały dwa pociągi w dwóch różnych kierunkach.

Z nowych peronów odjeżdżać będą pociągi regionalne w kierunku m.in. Działdowa, Iławy czy Korsz. Nowością jest nowa krawędź peronowa o długości 150 metrów, która powstała na przedłużeniu peronu nr 1. Z tej części stacji są realizowane połączenia w kierunku Szczytna.

Od 27 maja PKP PLK udostępniło w przejściu podziemnym tymczasową drogę dojścia, co skróciło czas przejścia od strony miasta – od. ul. Partyzantów i z tymczasowego dworca – do pociągów. Od 9 czerwca pasażerowie mają też dostęp do peronu 2. Jednak wykonawca wciąż kontynuuje roboty i montuje ostatnie elementy schodów ruchomych i wind. Urządzenia po odbiorach technicznych zostaną udostępnione podróżnym wraz z nową częścią podziemnego przejścia – w kierunku Zatorza do ul. Marii Zientary-Malewskiej.

Kiedy zostanie udostępnione przejście podziemne na Zatorze?

- Planujemy, że przejście podziemne zostanie udostępnione po zakończeniu wszystkich procedur – w okresie wakacyjnym na przełomie lipca i sierpnia. Obiekt pod stacją będzie miał łącznie 140 metrów długości, czyli o 100 metrów więcej od poprzedniego – informuje PKP PLK.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Olsztynie obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów - do 750 metrów. Zwiększyła się także liczba zelektryfikowanych torów do obsługi pociągów towarowych, które zamiast lokomotyw spalinowych, będą mogły być prowadzone lokomotywami elektrycznymi.

W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu będą z niej nadzorować przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji. Obiekt jest w trakcie odbiorów. Po zakończeniu procedur sterowanie ruchem będzie przeniesione do nowego budynku z obecnej niebieskiej nastawni OLA, widocznej z wiaduktu przy ul. Limanowskiego, w której zarządzano ruchem na stacji Olsztyn Główny od 1986 r. W nowym obiekcie, poza dyżurnymi ruchu, stacjonować będą również służby techniczne PLK, które będą mogły szybko reagować na usterki na stacji.

Inwestycja o wartości około 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.

Postęp prac na stacji Olsztyn Główny oraz nowo oddane do użytku perony można zobaczyć w naszej galerii.

Nowa elektrociepłownia w Olsztynie. Tak wygląda od środka!

Prace nad dworcem Olsztyn Główny bliżej końca. Podróżni korzystają już z wszystkich peronów