Postępują prace na dworcu Olsztyn Główny. Podróżni korzystają już z wszystkich peronów
Na stacji Olsztyn Główny kończą się prace przy budowie dwóch ostatnich peronów. Montowane są ławki, gabloty informacyjne i wyświetlacze. Wykonawca zamontował wiaty, które wcześniej zostały odrestaurowane. Od 9 czerwca, czyli od momentu wprowadzenia korekty rozkładu jazdy, podróżni korzystają z peronów 1 i 2. To oznacza, że stacja ma już komplet czterech nowych platform. Dla podróżnych może się to wiązać z większą wygodą w poruszaniu się po stacji, bo ruch rozłoży się równomiernie na wszystkie perony. Do tej pory stosowano rozwiązanie tymczasowe. Aby utrzymać sporą liczbę połączeń, często z jednego toru odjeżdżały dwa pociągi w dwóch różnych kierunkach.
Z nowych peronów odjeżdżać będą pociągi regionalne w kierunku m.in. Działdowa, Iławy czy Korsz. Nowością jest nowa krawędź peronowa o długości 150 metrów, która powstała na przedłużeniu peronu nr 1. Z tej części stacji są realizowane połączenia w kierunku Szczytna.
Od 27 maja PKP PLK udostępniło w przejściu podziemnym tymczasową drogę dojścia, co skróciło czas przejścia od strony miasta – od. ul. Partyzantów i z tymczasowego dworca – do pociągów. Od 9 czerwca pasażerowie mają też dostęp do peronu 2. Jednak wykonawca wciąż kontynuuje roboty i montuje ostatnie elementy schodów ruchomych i wind. Urządzenia po odbiorach technicznych zostaną udostępnione podróżnym wraz z nową częścią podziemnego przejścia – w kierunku Zatorza do ul. Marii Zientary-Malewskiej.
Kiedy zostanie udostępnione przejście podziemne na Zatorze?
- Planujemy, że przejście podziemne zostanie udostępnione po zakończeniu wszystkich procedur – w okresie wakacyjnym na przełomie lipca i sierpnia. Obiekt pod stacją będzie miał łącznie 140 metrów długości, czyli o 100 metrów więcej od poprzedniego – informuje PKP PLK.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Olsztynie obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów - do 750 metrów. Zwiększyła się także liczba zelektryfikowanych torów do obsługi pociągów towarowych, które zamiast lokomotyw spalinowych, będą mogły być prowadzone lokomotywami elektrycznymi.
W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu będą z niej nadzorować przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji. Obiekt jest w trakcie odbiorów. Po zakończeniu procedur sterowanie ruchem będzie przeniesione do nowego budynku z obecnej niebieskiej nastawni OLA, widocznej z wiaduktu przy ul. Limanowskiego, w której zarządzano ruchem na stacji Olsztyn Główny od 1986 r. W nowym obiekcie, poza dyżurnymi ruchu, stacjonować będą również służby techniczne PLK, które będą mogły szybko reagować na usterki na stacji.
Inwestycja o wartości około 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.
Postęp prac na stacji Olsztyn Główny oraz nowo oddane do użytku perony można zobaczyć w naszej galerii.
Prace nad dworcem Olsztyn Główny bliżej końca. Podróżni korzystają już z wszystkich peronów