Sytuacja związana z epidemią koronawirusa i wprowadzenie obostrzeń zmusiły nas do pozostawania w swoich miejscach zamieszkania. Zamknięto również szkoły i placówki oświatowe, a lekcje odbywają się online. W związku z tym życie realne przeniosło się do świata wirtualnego, jednak nie oznacza to, że nie ma ciekawych aktywności, które można wykonać, by zabić nudę i nie spędzać mnóstwa czasu przed monitorem i ekranem smartfona. Propozycjami na ciekawą zabawę dla wszystkich są gry nagrodzone w konkursie Fundacji Szalony Krasnolud, zorganizowanym na zlecenie Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie.
Konkurs odbył się w minionym roku i był jednym z elementów kampanii "Nowy zwyczaj - Ograniczaj" realizowanej przez MZPiTU. Jednym z celów kampanii jest uświadomienie zagrożeń, jakie czyhają na nas, jeśli zbytnio oddamy się konsumpcyjnemu trybowi życia.
W 2019 roku wymyśliliśmy konkurs na projekt gry tak zwanej bez prądu, czyli gry planszowej, stolikowej, karcianej - tu była całkowita dowolność co dzieci będą tworzyły. Pomysł wziął się stąd, że na początku działania Fundacja organizowała podobny konkurs na wymyślenie gry, ale tematem była ekologia, a tu natomiast szeroko pojęta profilaktyka, czyli co to są uzależnienia, jakie są uzależnienia i przede wszystkim jak z tymi uzależnieniami walczyć, czy jak do nich nie doprowadzić. W tym konkursie mogły wziąć udział tylko dzieciaki ze szkół podstawowych z Olsztyna. Podzieliliśmy ten konkurs na trzy kategorie wiekowe: pierwsza dla klas 1-3, druga dla klas 4-6 i ostatnia dla klas 7 i 8. Do każdej z tych grup były przyporządkowane nagrody, ale mimo wszystko bardzo baliśmy się frekwencji w Olsztynie, ponieważ z naszego doświadczenia wynikało, że odzew ze strony olsztyńskich szkół na różne nasze projekty i konkursy będzie mały, a tu się okazało, że w sumie zgłoszonych zostało ponad 50 projektów, z kilkunastu placówek. - mówi Monika Wysocka-Kawa - prezes Fundacji Szalony Krasnolud w Olsztynie.
Głównie projekty były zgłaszane indywidualnie, ale była możliwość zgłoszenia projektu grupowego i takie również się pojawiły, niesetety była to znaczna mniejszość w porównaniu do prac indywidualnych. Teraz niektóre projekty zostały zdigitalizowane i umieszczone w sieci wraz z instrukcją i wszystkimi potrzebnymi do gry rzeczami, które można bez problemu pobrać i wydrukować.
My antycypowaliśmy to co się zdarzyło, ponieważ w momencie obrad jury, kiedy wybieraliśmy zwycięzców - trzech z każdej kategorii - zgodziliśmy się jako komisja na wydanie nagród pozaregulaminowych i właśnie część z tych gier zdigitalizowaliśmy. W czasie obrad komisji już zaczęliśmy na ten temat rozmawiać, ponieważ dzieci zrobiły projekty i po konkursie zostałyby pewnie odłożone na półkę, czy włożone jak to się mówi przysłowiowo do szuflady. Stwierdziliśmy, że część z tych projektów jest na tyle dobra i przygotowana przez dzieci na tyle profesjonalnie, że możemy upowszechnić te gry i faktycznie wybraliśmy pięć naszym zdaniem najciekawszych gier, które nie są trudne do wydruku ani trudne do wytłumaczenia. Można teraz zachęcić dzieci, by grały w te gry z rodzeństwem, czy z całymi rodzinami lub osobami, z którymi przebywają w dobie tego utrudnionego kontaktu. - dodaje Monika Wysocka-Kawa.
Pięć gier już zostało zdigitalizowanych, ale Fundacja Szalony Krasnolud ma w planach udostępnienie w sieci kolejnych propozycji.
Gry zostały udostępnione na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa, co oznacza, że mogą być powszechnie, nieodpłatnie wykorzystywane przez odbiorców, pod warunkiem wskazania autorów publikacji.
- "Jeszcze jeden level" autorstwa Bartka Puściana ze Szkoły Podstawowej nr 30 w Olsztynie,
- "Komórkowa aktywacja" autorstwa Lei Bogdan ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Olsztynie,
- "Komórka kontra komórka" autorstwa Natalii Zielaskiewicz ze Szkoły Podstawowej nr 33 w Olsztynie,
- "Stop uzależnieniom" autorstwa Aleksandry Bobrowieckiej, Zuzanny Chachiel i Marty Werechowskiej ze Szkoły Podstawowej nr 29 w Olsztynie,
- "Przytul Olsztyn" autorstwa Mileny Połuchy ze Szkoły Podstawowej nr 34 w Olsztynie.
Digitalizacji projektów dokonali profilaktycy z Fundacji Szalony Krasnolud: Monika Wysocka-Kawa i Arkadiusz Kawa.
Gry można pobrać ze stron internetowych Fundacji Szalony Krasnolud albo Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie.
Polecany artykuł: