Od lat jest nieczynny i straszy wyglądem. Jaka przyszłość czeka dworzec autobusowy w Olsztynie?

2025-10-31 11:09

Ten temat wzbudza wiele emocji od lat. Budynek dworca autobusowego w Olsztynie od lat stoi i straszy wyglądem. Tuż obok powstał nowoczesny obiekt kolejowy, jednak inwestycja związana z nowym dworcem autobusowym nie została zrealizowana, mimo że takie były plany. Co dalej z feralnym budynkiem? Odpowiedź w artykule poniżej.

Dworzec autobusowy od lat jest nieczynny. Budynek niszczeje i straszy wyglądem

Początkowo miał powstać ogromny węzeł komunikacyjny wraz z dworcem kolejowym i autobusowym. Jednak z planów nic nie wyszło i ostatecznie olsztynianie doczekali się tylko nowego obiektu kolejowego. Tuż obok od lat stoi budynek dworca PKS, który szpeci otoczenie. Został on zamknięty w 2022 r., zaraz po tym, gdy kolejarze podpisali umowę na budowę nowego dworca. Powodem był brak dostępu do wody i brak ogrzewania.

Szansą na zmianę tej sytuacji było przejęcie budynku przez władze Olsztyna. Jednak przeszkodą okazała się cena.

- Próbowaliśmy przekonać prezydenta Szewczyka, aby dokonał zamiany gruntów między nami a miastem. Chcieliśmy pozyskać grunty pod zabudowę mieszkaniową i uwolnić ten teren. Chcieliśmy, żeby prezydent przejął dworzec autobusowy pod zarządzanie miasta. Niestety okazało się, że wycena, którą przygotowaliśmy rozeszła się kosmicznie z wyceną przygotowaną przez ratusz – powiedział w lutym tego roku Rafał Twarowski, prezes Retail Provider (właściciel dworca autobusowego).

Czy miasto przejmie budynek dworca autobusowego? Radny ma wątpliwości

Temat ten ponownie poruszył radny Paweł Klonowski, który w interpelacji skierowanej do prezydenta Olsztyna zapytał, na jakim etapie są rozmowy z prywatnym deweloperem w zakresie przejęcia przez miasto tego obiektu.

- Ideę porządkowania komunikacji autokarowej w Olszynie warto bowiem niewątpliwie wspierać, jednocześnie mając świadomość, że nie musimy jako samorząd tego czynić za wszelką cenę, gdyż na polu zapowiedzianych publicznie przez dewelopera zamierzeń pojawiają się określone wątpliwości – stwierdził Paweł Klonowski.

Radny ma jednak wątpliwości w tym zakresie, bo plany na stworzenie galerii handlowej dawno spełzły na niczym. Kolejnym aspektem jest wygórowana cena określona przez dewelopera.

- Wątpliwością jest możliwość przysporzenia firmie Retail Provider nieuprawnionego zysku, w szczególności wobec faktu nabycia przez nią udziałów sprywatyzowanego PKS Olsztyn wedle publicznie dostępnych informacji za kwotę około 12 mln zł, która jeśli w przypadku obecnego odkupu byłoby znacząco wyższa to mogłaby budzić poważne wątpliwości w zakresie gospodarności rozporządzania majątkiem miasta. Tym bardziej w sytuacji, gdy nieruchomość wycenianą przez dewelopera jako komercyjną miasto nabędzie pod niekomercyjną inwestycję celu publicznego. Wysoce niepewnym jest również czy właściciel dworca jest w ogóle w stanie przy obecnych zapisach planu zagospodarowania przestrzennego komukolwiek innemu niż miasto tereny odsprzedać. Z tego też względu w interesie miasta nie leży wnioskowane przez dewelopera przekwalifikowanie terenów dworca autokarowego pod zabudowę mieszkaniową – przekonywał radny Klonowski.

Kolejną kwestią, która niepokoi radnego, jest zachowanie przedstawicieli firmy, która miała okazywać „brak szacunku w stosunku do miasta i jego mieszkańców, która czynami swoich przedstawicieli z jednej strony w niewybrednych określeniach obrażała zaangażowanych w sprawę mieszkańców, z drugiej prowadzonymi akcjami propagandowymi dezinformowała i nastawiała mieszkańców przeciwko kolejarzom oraz władzom samorządowym i administracji publicznej, z trzeciej w końcu wprost szantażowała miasto zamykając na pewien czas dworzec autokarowy oraz grożąc publicznie umyślnym ograniczeniem funkcji nowego obiektu do 2-3 stanowisk, co wymusiło na samorządzie konieczność budowy ‘zapasowego’ dworca autokarowego”.

Olsztyn Radio ESKA Google News

Prezydent wyjaśnił, na jakim etapie są rozmowy z właścicielem dworca autobusowego

Prezydent Robert Szewczyk w odpowiedzi na interpelację radnego wyjaśnił, że miasto obecnie jest na etapie rozmów z deweloperem, jednak kłopot stanowi wycena nieruchomości. Miasto oraz Retail Provider mają zupełnie różne szacunki.

- Mając na względzie konieczność zapewnienia ładu przestrzennego na terenie dworca autobusowego, a także jednolitego i harmonijnego zagospodarowania terenu kontynuowane są rozmowy dotyczące nabycia w procedurze zamiany przedmiotowych nieruchomości. Wobec zaistniałych różnic wartości nieruchomości podlegających zamianie wynikających z operatów szacunkowych sporządzonych na zlecenie Gminy Olsztyn oraz Spółki, analizowana jest w chwili obecnej możliwość wykonania odrębnej wyceny przez niezależnego od Stron rzeczoznawcę majątkowego. Wyłonienie w postępowaniu ofertowym rzeczoznawcy majątkowego może istotnie przyczynić się do zakończenia sprawy związanej z ww. zamianą – wytłumaczył Robert Szewczyk.

Włodarz dodał, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, „w przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość równa jest różnicy wartości zamienianych nieruchomości”. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie Rada Miasta.

Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. Tak wygląda!
Jarząbek prawdę Ci powie
Kto płaci za bilet gdy autobus się spóźnia?