Kolej

Nowoczesna stacja kolejowa w Ełku. Zakończono modernizację. Zobacz zdjęcia

2024-10-31 14:12

Inwestycja w ramach budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica w Ełku wielkimi krokami zbliża się ku końcowi. PKP PLK zakończyło już zasadnicze prace, dzięki czemu stacja kolejowa stała się nowoczesna, wygodniejsza i bardziej dostępna dla podróżnych. Jak prezentuje się po modernizacji? Zobaczcie w naszej galerii najnowsze zdjęcia.

Rail Baltica w Ełku bliżej końca. Zakończyły się najważniejsze prace

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyło najważniejsze prace na stacji w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu, jakim jest budowa międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. Ma to być kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.

- Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowaliśmy dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy – informuje PKP PLK.

Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomocne są ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają prace nad jego wdrożeniem.

Nowe wiadukty i skrzyżowania w Ełku w ramach Rail Baltica

Poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód, gdzie zbudowano dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.

Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania powstały także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Ostatnim z obiektów, które powstały w ramach inwestycji jest most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.

Olsztyn Radio ESKA Google News
Autor:

Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowano nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego PKP może odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Nowa stacja kolejowa w Krakowie. Powstała w samym centrum miasta

Quiz geograficzny. Rozpoznasz dworzec PKP po zdjęciu i podpowiedzi? Sprawdź się!

Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego. Stolica województwa zachodniopomorskiego
Szczecin Główny dworzec