Nowa obwodnica Olsztyna coraz bliżej. Wybrano „żółty wariant”
Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) wskazał żółty wariant (O2) jako najkorzystniejszy dla realizacji brakującego odcinka obwodnicy Olsztyna. To rozwiązanie zostało również rekomendowane przez projektantów trasy.
Wskazany wariant obwodnicy poparli m.in. prezydent Olsztyna oraz wójtowie Jonkowa i Gietrzwałdu. Jak informuje olsztyński urząd miasta, po uwzględnieniu uwag mieszkańców i gminy Dywity, takich jak przesunięcie ronda w Brąswałdzie oraz odsunięcie trasy od zabudowy Redykajn, również Dywity zaczęły dostrzegać zalety tego rozwiązania, mimo że dotąd preferowały alternatywny wariant niebieski (O1). Żółty wariant został zatwierdzony przez centralę w Warszawie, a obecnie trwają formalności związane z podpisaniem protokołu z wyboru wariantu.
Wariant obwodnicy Olsztyna wskazany. Jakie będą dalsze kroki?
Kolejnym etapem jest uzyskanie decyzji środowiskowej, która zostanie wydana przez wójta gminy Jonkowo – to właśnie przez teren tej gminy przebiega najdłuższy odcinek trasy. Wniosek w tej sprawie planowany jest do złożenia w drugiej połowie 2025 roku.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej rozpoczną się prace nad koncepcją programową, obejmującą szczegółowe rozwiązania techniczne i badania geologiczne. Ten etap ma potrwać od IV kwartału 2025 roku do III kwartału 2027 roku. Następnie, w okresie od IV kwartału 2027 r. do I kwartału 2028 r., planowane jest przeprowadzenie przetargu na wykonawcę robót w systemie „Projektuj i buduj”.
Budowa obwodnicy Olsztyna to jedno z pięciu zadań realizowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Pozostałe arterie, które znalazły się na liście to:
- obwodnica Pisza w ciągu DK58 i DK63,
- obwodnica Smolajn w ciągu DK51 (oddana do ruchu w 2022 r.),
- obwodnica Gąsek w ciągu DK65,
- obwodnica Szczytna w ciągu DK53/57/58.

Wylotówka z Olsztyna zamknięta. Dobre wieści z Alei Warszawskiej!