Nowa droga S16 na trasie Olsztyn-Biskupiec. Powstanie droga ekspresowa
W miejsce obecnej, jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego), powstanie droga ekspresowa o długości blisko 30 km. Na odcinku Barczewo – Biskupiec, którego wykonawcą jest firma PORR, prace będą polegały głównie na budowie drugiej jezdni. Na potrzeby realizacji tej inwestycji GDDKiA w Olsztynie dysponuje rezerwą terenu w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 mają już odpowiednią długość. W ramach prac powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para MOP Marcinkowo) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Na odcinku Olsztyn – Barczewo, którego wykonawcą jest firma Budimex, zakres prac będzie znacznie większy. Tu nie ma rezerwy terenu pod rozbudowę. Istniejąca droga wymaga korekty przebiegu w celu dostosowania jej do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowanych zostanie 11 obiektów inżynierskich, a istniejące trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone.
Na obu odcinkach wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie, umożliwiające obsługę komunikacji zbiorowej oraz przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe - Wójtowo oraz Łęgajny. Natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów drogi klasy S. Na obu kontraktach zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Inwestycja uwzględnia też budowę przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi, a także montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu).
![Olsztyn Radio ESKA Google News](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-8Etw-r2HQ-8Xcx_olsztyn-radio-eska-google-news-664x442-nocrop.jpg)
Nowe dokumenty kontraktowe. To pierwsza taka inwestycja w Polsce
Jak informuje olsztyński oddział GDDKiA, jest to pierwsza taka inwestycja w Polsce, dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, czyli Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Dotychczas nawet niewielka zmiana parametrów technicznych wskazanych w rozporządzeniu ministra infrastruktury wymagała wprowadzenia odstępstwa. Obecne przepisy nie precyzują już szczegółowych wymagań prawnych odnośnie parametrów technicznych dróg. Jednak Ministerstwo Infrastruktury rekomenduje stosowanie wzorców i standardów, które zamieściło na swojej stronie internetowej.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury wprowadziło pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom zastosowanie, w uzasadnionych przypadkach, niestandardowych rozwiązań. Zgodnie z obecnymi przepisami, zarządca drogi musi zadbać o precyzyjny opis wymagań technicznych, który zapewni uzyskanie takich parametrów, które zapewnią odpowiedni poziom bezpieczeństwa – podaje GDDKiA w komunikacie.
W nowych dokumentach kontraktowych zastosowano wymagania, mające na celu nie tylko oszczędność kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz klimat. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni, przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.
Kierowcy z nowej trasy S16 od węzła Olsztyn Wschód do węzła Biskupiec powinni skorzystać w 2028 r.
Ranking gmin na Warmii i Mazurach 2024. Zaskakujące wyniki w czołówce. Te gminy są liderami