Na Mazurach otwarto eksperymentalny odcinek drogi. To pierwszy taki w Polsce

i

Autor: Unsplash Zdjęcie ilustracyjne

Inwestycje

Na Mazurach otwarto eksperymentalny odcinek drogi. To pierwszy taki w Polsce

2023-10-11 10:15

Na Mazurach otwarto pierwszy w Polsce eksperymentalny odcinek drogi, przy budowie którego wykorzystano unikalne rozwiązanie. Do produkcji asfaltu wykorzystano zużyte opony. Taka technologia jest już stosowana w Stanach Zjednoczonych. Jednak w naszym kraju to pierwsza tego typu droga. Szczegóły na ten temat poniżej.

Eksperymentalny odcinek drogi na Mazurach. Wykorzystano unikalne rozwiązanie

W maju tego roku przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin uruchomiono zaawansowany technologicznie zakład produkcji mikronizowanych pyłów gumowych wykorzystywanych do produkcji asfaltu. Równocześnie przy zakładzie powstała droga dojazdowa wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która ma być skuteczna nawet przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym.

Do tej pory rozwiązanie dostarczane przez firmę Lehigh Technologies należącą do Grupy Michelin wykorzystywano w Stanach Zjednoczonych, gdzie zmodyfikowano już około miliona ton asfaltu. W ten sposób zagospodarowuje się zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.

W Polsce ta technologia po raz pierwszy została wykorzystana na szerszą skalę we wrześniu bieżącego roku podczas budowy odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki-Nowa Ukta, położonej na obwodnicy jeziora Śniardwy. Inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Dedykowane receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który również zapewnił kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki.

Nowa technologia ma korzystny wpływ na środowisko

Wykorzystana przy budowie mazurskiej drogi technologia ma korzystny wpływ na środowisko, bo usunięte zostają zużyte opony. Kolejne korzyści to:

  • Każdy kilogram proszku gumowego pozwala zaoszczędzić około 20 kWh energii;
  • Ekwiwalent CO2 - redukcja emisji o co najmniej 30%;
  • Redukcja globalnego śladu środowiskowego o co najmniej 50%;
  • Oszczędność zasobów kopalnych o co najmniej 70%.

Zdaniem ekspertów, modyfikacja asfaltu przy wykorzystaniu tego rozwiązania daje porównywalne efekty jak przy konwencjonalnych technologiach, jednocześnie ulepszając właściwości użytkowe dróg i redukując zauważalnie koszty.

Według specjalistów, przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania istotnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy. Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40 proc. z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić już 100 proc.

Kilometry Pomocy Michelin 2023

Budowa nowych obwodnic na Warmii i Mazurach. Na jakim etapie są prace?