Eksperymentalny odcinek drogi na Mazurach. Wykorzystano unikalne rozwiązanie
W maju tego roku przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin uruchomiono zaawansowany technologicznie zakład produkcji mikronizowanych pyłów gumowych wykorzystywanych do produkcji asfaltu. Równocześnie przy zakładzie powstała droga dojazdowa wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która ma być skuteczna nawet przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym.
Do tej pory rozwiązanie dostarczane przez firmę Lehigh Technologies należącą do Grupy Michelin wykorzystywano w Stanach Zjednoczonych, gdzie zmodyfikowano już około miliona ton asfaltu. W ten sposób zagospodarowuje się zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.
W Polsce ta technologia po raz pierwszy została wykorzystana na szerszą skalę we wrześniu bieżącego roku podczas budowy odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki-Nowa Ukta, położonej na obwodnicy jeziora Śniardwy. Inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Dedykowane receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który również zapewnił kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki.
Nowa technologia ma korzystny wpływ na środowisko
Wykorzystana przy budowie mazurskiej drogi technologia ma korzystny wpływ na środowisko, bo usunięte zostają zużyte opony. Kolejne korzyści to:
- Każdy kilogram proszku gumowego pozwala zaoszczędzić około 20 kWh energii;
- Ekwiwalent CO2 - redukcja emisji o co najmniej 30%;
- Redukcja globalnego śladu środowiskowego o co najmniej 50%;
- Oszczędność zasobów kopalnych o co najmniej 70%.
Zdaniem ekspertów, modyfikacja asfaltu przy wykorzystaniu tego rozwiązania daje porównywalne efekty jak przy konwencjonalnych technologiach, jednocześnie ulepszając właściwości użytkowe dróg i redukując zauważalnie koszty.
Według specjalistów, przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania istotnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy. Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40 proc. z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić już 100 proc.
Budowa nowych obwodnic na Warmii i Mazurach. Na jakim etapie są prace?