Budowa nowych obwodnic na Warmii i Mazurach. Na jakim etapie są prace?
Podróże samochodem przez województwo warmińsko-mazurskie mają być przyjemniejsze i szybsze. Wszystko dzięki nowym obwodnicom, które powstaną w ramach programu budowy 100 obwodnic. Na jakim etapie są obecnie prace? Szczegółowe informacje na ten temat przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa nowych obwodnic na Warmii i Mazurach. Na jakim etapie są prace?
Obwodnica Gąsek w ciągu DK65
- W maju tego roku podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł, z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, zrealizuje firma PORR. Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca) - poinformował Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadanie, oprócz budowy jezdni głównej o długości 3,4 km, szerokości 8 m i nośności 11,5 tony na oś, obejmuje budowę rond, dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt i chodników. Wykonane zostanie także oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.
Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51
- Umowę na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji środowiskowej (DŚU) dla północnej obwodnicy Olsztyna i obwodnicy Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51 podpisaliśmy 26 maja 2021 r. - przekazał Głębocki.
Na początku bieżącego roku zakończono prace nad Studium korytarzowym i wskazano do dalszych analiz trzy warianty drogi w korytarzu zachodnim, dla których obecnie wykonywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Trwają prace w zakresie korekt wariantów w celu ominięcia zabudowy mieszkaniowej oraz innych newralgicznych miejsc. Wykonany zostanie raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant.
- Jesienią zostaną przeprowadzone spotkania informacyjne z mieszkańcami, podczas których zaprezentujemy aktualny stan prac nad obwodnicą. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi, które będą podstawą do ewentualnych korekt dokumentacji - zapowiada rzecznik.
Planowany termin realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj to lata 2027-2031.
Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63
- Umowę na wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla obwodnicy Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57, 58 podpisaliśmy 1 czerwca 2021 r. Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji, która umożliwi ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj. Obwodnica Szczytna będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), o nośności konstrukcji nawierzchni 11,5 t/oś - objaśnił rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.
Umowę na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów do DŚU dla obwodnicy Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63 GDDKiA podpisała 26 maja 2021 r.
W ramach tej inwestycji zostanie wykonana jednojezdniowa droga klasy GP, która przebiegać będzie od północno-zachodniej, poprzez południową, aż do wschodniej części miasta. Nośność jezdni obwodnicy wynosić będzie 11,5 tony na oś.
- Obecnie dla obu obwodnic prowadzone są prace przygotowawcze, obejmujące opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej z elementami koncepcji programowej. Dokładny przebieg nowych tras zostanie określony w decyzjach środowiskowych, co jest planowane w II kwartale 2024 r. dla obwodnicy Pisza oraz w III kwartale 2024 r. dla obwodnicy Szczytna. Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie Projektuj i buduj zaplanowano na koniec 2025 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 roku. Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie inwestycji w roku 2026, a zakończenie w roku 2030. Zadanie to będzie, tak jak obwodnica Pisza, realizowane w systemie Projektuj i buduj - poinformował.