- Mazurska Pętla Rowerowa zostanie rozbudowana o 5,5 km nowej, bezpiecznej drogi rowerowej.
- Inwestycja obejmie odcinki Rydzewo-Ruda oraz przy wieży widokowej w Marcinowej Woli, z planowanym ukończeniem jeszcze w tym roku.
- Rozbudowa ma na celu poprawę jakości szlaku i zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, oddzielając ruch rowerowy od samochodowego.
- Chcesz wiedzieć, ile osób skorzystało z Pętli w 2025 roku i jakie są dalsze plany rozbudowy?
300 km malowniczej trasy
Mazurska Pętla Rowerowa to 300 kilkometrowy szlak wokół Wielkich Jezior Mazurskich, która powstał w 2023 roku. Jego trasa jest bardzo urozmaicona pod kątem zarówno trudności jak i nawierzchni. Są na niej odcinki szutrowe, leśne, górskie czy utwardzone płaskie. A wszystko wokół jezior, wśród lasów i pól uprawnych, ale też przez miejscowości turystyczne czy przy miejscach historycznych. Co istotne, wzdłuż pętli rozlokowane są Miejsca Obsługi Rowerzystów pozwalające na chwilę odpoczynku i dające możliwość skorzystania z toalety czy podładowania baterii. Jest to infrastruktura wypoczynkowa, z wiatami, dostępem do prądu czy stojakami rowerowymi. Na trasie znajdziemy też wieże widokowe.
Mazurska Pętla Rowerowa zostanie rozbudowana
Jak poinformował Piotr Jakubowski, przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, Mazurska Pętla Rowerowa cieszy się ogromną popularnością – tylko w tym roku przejechało nią już 343 tysiące osób. Dlatego konieczne jest dostosowanie trasy do zmieniających się potrzeb turystów. W tym celu wybudowane zostaną nowe wydzielone drogi rowerowe.
Obecnie realizowany jest pierwszy etap tego procesu. W jego ramach podpisano umowę na dofinansowanie budowy 5,5 km bezpiecznej, nowej drogi rowerowej w powiecie giżyckim – na odcinkach Rydzewo-Ruda oraz tuż przy wieży widokowej w Marcinowej Woli, w miejscach gdzie do tej pory szlak był wyłącznie oznakowany. Ścieżki będą biegły wzdłuż dróg powiatowych, ale będą od nich oddzielone. Mają być gotowe jeszcze w tym roku.
– Jest to pierwszy etap rozbudowy, przygotowujemy także kolejne odcinki - ponad 20 km, które już w 2026 roku będą przedmiotem kolejnego projektu uzgodnionego do realizacji dzięki wsparciu FEWiM – zapowiada Piotr Jakubowski.
– Rozwijamy i poprawiamy jakość produktu turystycznego, który z marszu był powodem przyjazdu dla wielu turystów rowerowych. Region dzięki temu zyskał kolejną markę rozpoznawalną w Polsce i Europie. Dziś widząc jej sukces, polepszamy warunki korzystania z niej – dodaje marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego Marcin Kuchciński.
Inwestycja ma kosztować 8,9 mln zł, z czego 7,5 mln zł to dofinansowanie z UE, a blisko 450 tys. zł to środki z budżetu państwa. Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, skupiające lokalne samorządy.
