- Pakt dla Bezpieczeństwa Polski wzmocni obronność kraju, inwestując w infrastrukturę transportową na Pomorzu Środkowym.
- W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano wiele kluczowych inwestycji w drogi i koleje, niezbędnych dla mobilności wojskowej.
- Modernizacja infrastruktury ma na celu zarówno usprawnienie działań wojska, jak i rozwój gospodarczy regionu.
- Sprawdź, które konkretnie odcinki dróg i linii kolejowych zostaną zmodernizowane!
Czym jest Pakt dla Bezpieczeństwa Polski?
W piątek, 5 września, w porcie w Ustce zaprezentowano dokument strategiczny "Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe". Opracowany przez zespół przy Ministerstwie Obrony Narodowej wskazuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne – drogowe, kolejowe, portowe i lotnicze w czterech województwach: warmińsko-mazurskim, pomorskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim. Projekt zakłada stworzenie spójnego systemu transportowego, który w czasie pokoju ułatwi życie mieszkańcom i pobudzi rozwój gospodarczy, a w sytuacjach zagrożenia zapewni armii szybką i skuteczną mobilność.
- Raport Pomorze Środkowe to strategiczny plan działań na rzecz bezpieczeństwa Polski i regionu. Określone w nim inwestycje infrastrukturalne wzmacniają zdolność obronną, usprawniają mobilność wojskową i zwiększają bezpieczeństwo obywateli. To fundament przygotowania państwa na wyzwania przyszłości – mówił podczas spotkań z twórcami paktu dla bezpieczeństwa wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Pakt obejmuje woj. warmińsko-mazurskie. Lista inwestycji
W wydarzeniu wziął udział także wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król, który podkreślił znaczenie tego projektu dla regionu.
– Pomorze Środkowe przyciągnęło samorządowców z Warmii i Mazur. Nic dziwnego, bo to dokument, który decyduje nie tylko o bezpieczeństwie państwa, ale także o inwestycjach infrastrukturalnych ważnych dla rozwoju naszych gmin i powiatów – powiedział wojewoda. Dodał również, że z uwagi na położenie województwa i granicę z Rosją, doprowadzenie wojsk sojuszniczych w razie konfliktu na Warmię i Mazury "jest bardzo ważne i nieodzowne". Wskazał, jak istotna jest modernizacja, budowa dróg i mostów, zwłaszcza że 25 tys. wojskowych na stałe stacjonuje w woj. warmińsko-mazurskim.
Dzięki Paktowi region Warmii i Mazur został włączony do strategicznej sieci bezpieczeństwa Polski i NATO. Oznacza to znaczące inwestycje w infrastrukturę transportową i lotniczą:
Modernizacja linii kolejowych, m.in.:
- 208 Gutowo Pomorskie – Działdowo
- 216 Działdowo – Nidzica
- 225 Nidzica – Wielbark
- 219 Olsztyn – Szczytno – Ełk
- 223 Czerwonka – Biskupiec Reszelski – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk
Rozbudowa dróg krajowych i wojewódzkich, w tym:
- DK 16 Olsztyn – Barczewo – Biskupiec – Orzysz – Ełk
- DK 51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński
- DK 58 Olsztynek – Szczytno – Pisz – Biała Piska
- DW 592 Bartoszyce – Kętrzyn – Giżycko
- DW 507 Pieniężno – Orneta
Port Lotniczy Olsztyn–Mazury zyska nowe funkcje:
- budowę hangaru CRSP (Centrum Recyklingu Statków Powietrznych),
- wdrożenie zdalnej wieży lotniskowej AFIS.
Źródło: Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie, PAP. Oprac. A. Adamowicz

Postępują prace przy Tarczy Wschód [LIPIEC 2025]