Tramwaj pojedzie na olsztyńskie Zatorze? Prezydent opowiedział o planach

2025-10-09 14:53

Olsztyński ratusz inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej. Wcześniej do miasta trafiły autobusy hybrydowe marki Solaris, teraz prezydent Robert Szewczyk poinformował, że po Zatorzu być może będzie kursował tramwaj. Jednak zanim się to sanie, konieczne jest przeprowadzenie analiz, które ratusz już zlecił. Więcej na ten temat w artykule poniżej.

Tramwaj pojedzie na olsztyńskie Zatorze? Prezydent opowiedział o planach

i

Autor: Monika Smolik

Tramwaj na Zatorzu? Prezydent Olsztyna o planach na rozwój komunikacji miejskiej

Ratusz w najbliższym czasie zamierza inwestować w rozwój komunikacji miejskiej w Olsztynie. W ubiegły czwartek (2 października) do stolicy Warmii i Mazur trafiło 10 nowoczesnych pojazdów marki Solaris, a w 2027 r. flotę zasili nie mniej niż 15 autobusów elektrycznych. W planach jest także rozbudowa linii autobusowych i tramwajowych. Czy tramwaj pojedzie przez Zatorze? Takie pomysły pojawiały się już lata temu. Prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk opowiedział o dalszych planach na rozwój transportu publicznego w mieście.

– Warunki techniczne są bardzo trudne i trzeba sobie zadać pytanie, co zyskamy, a co stracimy, wprowadzając tramwaj na Zatorze – powiedział na antenie Radia Olsztyn włodarz miasta.

Dodał, że do końca tego roku eksperci przygotują kompleksowy plan transportu publicznego, który wskaże, czy taka inwestycja ma sens ekonomiczny i komunikacyjny.

- Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żebyśmy pytali fachowców, żebyśmy wszystko mieli dobrze policzone i zaplanowane. Wtedy będziemy mogli sobie odpowiedzieć na pytanie, czy tramwaj na Zatorze? Jeśli tak, to którędy i w jakim zakresie – wyjaśnił prezydent Szewczyk.

Wcześniej włodarz Olsztyna tłumaczył, że rozważane są różne opcje dotyczące rozbudowy linii tramwajowych, m.in. na terenie południowych osiedli miasta.

- Rozważamy różne opcje, jak chociażby Wilczyńskiego, czy właśnie południowe osiedla, gdzie rozwój transportu publicznego zawsze będzie niezbędny, i tam wprowadzenie linii tramwajowych, co widzimy po uruchomieniu linii 4 i 5, bardzo ułatwia życie mieszkańcom, ale jest oczywiście trudny w momencie, kiedy trwają budowy i jest realizacja. Dlatego to trzeba zawsze dobrze zaplanować i szykujemy się do takich konsultacji, rozmów, także z mieszkańcami – stwierdził w ubiegłym tygodniu Robert Szewczyk.

Nowy plan transportowy dla Olsztyna. Budowa przystanków czy pętli

Stolica Warmii i Mazur inwestuje w rozwój infrastruktury przystankowej i zajezdni. Powstają nowe pętle autobusowe, między innymi Zielona Górka, a także nowe przystanki, między innymi przy wiadukcie na ulicy Limanowskiego. W ramach modernizacji powstają zielone dojścia do przystanków, co poprawia komfort pieszych i zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej.

Obecnie miasto korzysta z planu transportowego, który został przyjęty w 2012 r. i obowiązuje do 2027 r. Dlatego konieczna jest aktualizacja tego dokumentu, która wskaże dalsze kierunki rozwoju komunikacji miejskiej. Przygotowanie aktualizacji może potrwać około rok.

- Chcielibyśmy też przy okazji przeanalizować w tym czasie wykorzystanie obecnie funkcjonujących linii autobusowych i tramwajowych pod kątem takiego kompleksowego badania napełnienia pojazdów, wykorzystania poszczególnych linii. To również oczywiście będą dane, które posłużą do tego opracowania. Chcemy to zrobić samodzielnie, przy wykorzystaniu własnych zasobów, własnego sprzętu, m.in. również tych nowych autobusów, które w takie systemy zliczania są wyposażone, ażeby dokument powstał w oparciu o jak największą ilość precyzyjnych danych – powiedział w miniony czwartek Marcin Szwarc, wiceprezydent Olsztyna, który pełni również funkcję dyrektora Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Zaktualizowany plan transportowy wskaże również, w którym kierunku powinna się rozwijać sieć linii tramwajowych.

Olsztyn Radio ESKA Google News

Nie tylko autobusy, tramwaje i przystanki. Powstanie mOKM

Inwestycja jest ogromna, a w grę wchodzą nie tylko rozbudowa linii autobusowych i tramwajowych czy budowa nowych przystanków. Pasażerowie także zyskają nowe rozwiązanie. Ratusz wybrał wykonawcę aplikacji mOKM, czyli mobilnej Olsztyńskiej Karty Miejskiej. To projekt, który ma ogromne znaczenie dla mieszkańców i osób płacących w Olsztynie podatki, bo to właśnie oni będą czerpać największe korzyści z jej funkcjonowania. Umożliwi ona m.in. zakup biletów jednorazowych i okresowych, zarządzanie kartami członków rodziny, opłacanie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania czy sprawdzanie historii przejazdów. Dodatkowo aplikacja wyposażona zostanie w system powiadomień przypominających o końcu ważności biletu, dostępnych promocjach i zmianach w rozkładach jazdy.

Najważniejszą innowacją pozostaje jednak pakiet lokalnych korzyści dostępny wyłącznie dla osób mieszkających w Olsztynie lub płacących tu podatki. Dzięki bezpiecznemu systemowi weryfikacji, użytkownicy ci zyskają dostęp do zniżek, ulg i specjalnych promocji. Aplikacja nie przewiduje takich udogodnień dla osób spoza miasta.

Otwarcie nowej zajezdni tramwajowej w Olsztynie

Olsztyn stawia na ekologiczny transport publiczny i mobilną aplikację. Mieszkańcy zyskają m.in. zniżki

Nosel wkręca
Transport auta
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl