Spis treści
Najlepsze dworce kolejowe w Polsce
Konkurs "Dworzec Roku" organizowany jest przez Fundację ProKolej oraz Fundację Grupy PKP. To inicjatywa pokazująca, że polska kolej wsłuchuje się w opinie swoich klientów i stawia ich potrzeby w centrum zainteresowania.
– Otwarta formuła konkursu na najlepszy dworzec wybierany co roku zwraca uwagę, że polska kolej zmienia się na lepsze. I zyskują na tym wszyscy. Stąd możliwość swobodnego zgłaszania wyróżniających się dworców jest dostępna nie tylko dla głównych użytkowników – czyli podróżnych – ale również wszystkich zainteresowanych: władz samorządowych, organizacji pozarządowych oraz turystycznych, pracowników i sympatyków kolei – informują organizatorzy.
Celem konkursu jest wyróżnienie najlepszych dworców kolejowych w Polsce, zebranie i propagowanie dobrych praktyk w obsłudze podróżnych, a także promowanie dworców nowoczesnych i funkcjonalnych.
Trwa głosowanie na Dworzec Roku 2025
Obecnie trwa ósma edycja konkursu. W finale znalazło się dziesięć najlepszych dworców z całego kraju:
- Bytom (woj. śląskie)
- Stalowa Wola Rozwadów (woj. podkarpackie)
- Krzeszowice (woj. małopolskie)
- Białystok (woj. podlaskie)
- Wałbrzych Szczawienko (woj. dolnośląskie)
- Sierpc (woj. mazowieckie)
- Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
- Jastarnia (woj. pomorskie)
- Kwidzyn (woj. pomorskie)
- Chojnice (woj. pomorskie)
Głosowanie na Dworzec Roku trwa do 31 października na stronie internetowej dworzec-roku.pl/glosowanie/etap-3/
Dworzec w Olsztynie na liście finalistów
Na liście finalistów nie zabrakło również przedstawiciela województwa warmińsko-mazurskiego. W ścisłym gronie znalazł się dworzec kolejowy w Olsztynie, czyli Dworzec Olsztyn Główny im. Mikołaja Kopernika. Budynek powstał w miejscu dawnego obiektu i jest dostępny dla podróżnych od lutego 2025 roku.
Dworzec wyróżnia się nowoczesnym wyglądem – ma przeszkloną fasadę, trapezowy kształt oraz dach przypominający żagiel, co nawiązuje do symboliki Warmii i Mazur. Dworzec jest funkcjonalny i przestronny. Składa się z trzech poziomów: podziemnego, parterowego i piętra. Przestrzeń została podzielona na lokale komercyjne i strefę obsługi podróżnych. W podziemiu są kasy, toalety i "strefa podróżnych", a na parterze reprezentacyjny hol z poczekalnią. Piętro zajmą biura.
Budynek dworca jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, starszych oraz podróżujących z ciężkim bagażem, czy wózkami dziecięcymi, pozbawiony barier architektonicznych. Posiada liczne udogodnienia jak np. ścieżki prowadzące, oznaczenia w Braille’u, windy, czy pochylnię z podgrzewaną nawierzchnią.
Źródło: Dworzec Roku, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
