- W Olsztynie powstanie długo wyczekiwana ulica Nowobałtycka, mająca usprawnić ruch i odciążyć zatłoczoną ulicę Bałtycką.
- Ratusz wybrał wykonawcę spośród dziesięciu oferentów, stawiając na firmę Mirbud, której oferta opiewała na 188,7 mln złotych.
- Inwestycja o długości prawie 6 km obejmie również rozwój infrastruktury i nowe osiedla. Dowiedz się, jakie prace zostaną wykonane!
Ulica Nowobałtycka coraz bliżej. Ratusz wybrał wykonawcę zadania
To bardzo długo wyczekiwana inwestycja, szczególnie przez kierowców, którzy na co dzień korzystają z ruchliwej ul. Bałtyckiej w Olsztynie. Obecnie arteria ta z trudem radzi sobie z natężeniem ruchu, szczególnie w godzinach szczytu. Mieszkańcy osiedli Gutkowo i Likusy od dawna apelowali o zmiany, które poprawią bezpieczeństwo i komfort życia. Już niedługo ruszy budowa ul. Nowobałtyckiej.
- Nowa Bałtycka ma przede wszystkim wyprowadzić ruch z tej części miasta, w tym ciężki transport i autobusy, które dziś wciąż przeciskają się przez lokalne ulice – powiedział w lipcu tego roku Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna. - Ale to tylko część korzyści. To przedsięwzięcie otwiera także nowe możliwości rozwoju, inwestycje w nowe osiedla mieszkalne i zwiększenie atrakcyjności miasta zarówno wśród mieszkańców, turystów, jak i przedsiębiorców.
Przypomnijmy, że w lipcu ratusz otworzył oferty na budowę ulicy Nowobałtyckiej w Olsztynie wpłynęło aż dziesięć ofert od firm z Polski i zagranicy. Najniższą cenę zaproponowała firma Budimex Budownictwo z Warszawy – 184 miliony 310 tysięcy złotych. Nieco droższa była oferta spółki Mirbud ze Skierniewic, która opiewała na 188 milionów 740 tysięcy złotych. Firma INTOP z Warszawy zaproponowała wykonanie inwestycji za 199 milionów 568 tysięcy złotych, a konsorcjum firm Aldesa z Warszawy i Madrytu – za 196 milionów 94 tysiące złotych. Mostostal Warszawa wycenił swoje prace na ponad 206 milionów 659 tysięcy złotych, natomiast Trakcja S.A., również z Warszawy, zaproponowała cenę 208 milionów 975 tysięcy złotych. Wśród ofert znalazła się też propozycja firmy UNIBEP z Bielska Podlaskiego i jej oddziału z Białegostoku – 225 milionów 670 tysięcy złotych, a także oferta firmy STRABAG z Pruszkowa – 226 milionów 620 tysięcy złotych. Konsorcjum ROVERPOL z Warszawy i hiszpańskiej firmy ROVER INFRAESTRUCTURAS z Walencji wyceniło inwestycję na 262 miliony 236 tysięcy złotych. Najwyższą ofertę złożyła firma EUROBET z Olsztynka, która zaproponowała kwotę aż 357 milionów 23 tysięcy złotych.
Jak podaje „Wyborcza Olsztyn”, miasto wybrało już wykonawcę zadania. Po 2,5 miesiącach badania ofert najtańsza, którą zaproponował Budimex, została odrzucona. Wybór na firmę Mirbud.
Nie tylko nowa arteria. Takie prace zostaną wykonane
Jak podaje ratusz, nowy przebieg ulicy to również impuls rozwojowy dla całego regionu. Teren o powierzchni około 100 hektarów wzdłuż planowanej trasy zyska szansę na urbanizację. Dzięki temu może tam powstać nowe, dobrze skomunikowane osiedle mieszkaniowe z dostępem do infrastruktury, zieleni i ścieżek rowerowych. Nowa ulica Bałtycka będzie zaczynać się w rejonie istniejącego wiaduktu kolejowego i prowadzić do granic miasta. Całkowita długość nowej trasy to niemal sześć kilometrów. Inwestycję zaprojektowano jako kompleksowe przedsięwzięcie infrastrukturalne takie, jak chodniki i ścieżki rowerowe, nowoczesne oświetlenie uliczne czy podziemne sieci kanalizacyjne i wodociągowe.
Miasto planuje przeznaczyć na realizację tego zadania 259 milionów 896 tysięcy złotych, co oznacza, że większość złożonych propozycji mieści się w planowanym budżecie. Aż 168 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych.

To osiedle Olsztyna było odcięte od reszty miasta. Wkrótce to się zmieni