Zmiany w parkowaniu. Nowe stawki w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie
Olsztyńska Strefa Płatnego Parkowania podzielona jest na dwie podstrefy: czerwoną (C) i zieloną (T). Przynosi ona spore zyski. W 2023 r. wpływy do budżetu miasta wyniosły 7 168 813 zł. Kierowcy uważają, że w stolicy Warmii i Mazur jest za mało miejsc parkingowych, dlatego strefa cieszy się sporym zainteresowaniem. Jednak już niedługo dojdzie do zmian. Ci, którzy pozostawią w strefie auto bez opłacenia postoju, mogą spodziewać się wyższych kar. Na najbliższej sesji Rady Miasta, która odbędzie się w środę, 25 września, radni podejmą uchwałę dotyczącą wspomnianych nowych stawek. W projekcie zaproponowano nowe kwoty. Aktualizacja wysokości opłaty dodatkowej za nieopłacony postój przewiduje:
- zmianę wysokości opłaty dodatkowej z kwoty 150 zł na 200 zł;
- zmianę wysokości opłaty dodatkowej w przypadku jej uregulowania w ciągu 7 dni od daty wystawienia wezwania – raportu z kwoty 50 zł na 100 zł.
Ostatnio wprowadzona zmiana (podwyższenie) stawki opłaty dodatkowej do kwoty 150 zł miała miejsce w 2022 r. (wówczas minimalna płaca wynosiła 3 010 zł). Biorąc pod uwagę wzrost płacy minimalnej po roku 2022, niezbędne jest dostosowanie obecnie obowiązującej stawki opłaty dodatkowej do ustanowionej w roku 2024 płacy minimalnej (od 1 lipca 4 300 zł). Ponadto z punktu widzenia wartości minimalnej opłaty dodatkowej jej cel będzie spełniony, jeżeli będzie wynosiła odczuwalnie więcej niż koszt parkowania pojazdu przez cały dzień (obecnie w podstrefie droższej C-czerwonej dzienna opłata wynosi ok. 43 zł, podczas gdy opłata dodatkowa uiszczona w terminie 7 dni od jej nałożenia wynosi 50 zł). Istota opłaty dodatkowej powinna się sprowadzać do skłonienia użytkowników dróg publicznych do rzetelnego uiszczania opłaty za postój
- napisano w uzasadnieniu.
Strefa Płatnego Parkowania zostanie poszerzona
Kolejny punkt projektu uchwały przewiduje poszerzenie Strefy Płatnego Parkowania. Chodzi o parkingi znajdujące się w obrębie Hali widowiskowo-sportowej „Urania”.
Objęcie płatnym postojem miejsc parkingowych znajdujących się w zatokach postojowych przy hali Urania ma na celu uszczelnienie SPP w tej lokalizacji. Obecnie zatoki postojowe są jedynymi nieodpłatnymi parkingami w obrębie obiektu, pobliskich punktów handlowych oraz urzędu skarbowego.
Proponowane zmiany nie pociągają za sobą negatywnych skutków finansowych dla budżetu Gminy Olsztyn. Zakłada się natomiast wzrost dochodów na poziomie ok. 300 tysięcy złotych w skali roku
- podsumowano.
Głosowanie nad projektem uchwały odbędzie się w środę, 25 września.
Płatne parkowanie w mieście zostało wprowadzone po raz pierwszy w 1995 r. Osoby, które mieszkają w obrębie SPP upoważnione są do nabycia abonamentu mieszkańca. Wystarczy posiadać stałe lub czasowe zameldowanie pod adresem mieszczącym się w obszarze strefy.
AKTUALIZACJA, 25 września, godz. 13:46
Radni przyjęli projekt uchwały dotyczący nowych stawek oraz rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania. "Za" było 23 radnych. To oznacza, że Olsztyn zyska około 30 płatnych miejsc postojowych. Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od uchwalenia.
Strefa Płatnego Parkowania w Olsztynie zostanie poszerzona. Czy będzie drożej?