To już drugie podejście do rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie o 6 kilometrów torów. Tym razem wpłynęło siedem ofert. Wszyscy wykonawcy zmieścili się w założonym budżecie. Miasto po sprawdzeniu ofert, wybrało najkorzystniejszą z nich. Jeżeli nie będzie odwołań, to roboty zlecone zostaną krakowskiej firmie ZUE. Ratusz podkreśla, że firma ma odpowiednie doświadczenie.
- Ta oferta jest zarówno atrakcyjna finansowo, jak i wykonawca ma ogromne doświadczenie w tego typu pracach - mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Zależy nam właśnie na takim wykonawcy i mamy nadzieję, że ostatecznie właśnie z tą firmą będziemy mogli podpisać umowę. Kiedy to się stanie? Na to wpływ mają ewentualne odwołania pozostałych sześciu oferentów, jak i tradycyjna kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - dodaje.
Na realizację zadania Olsztyn przeznaczył 479,7 mln zł, z czego 365 mln zł to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Krakowska spółka zadeklarowała realizację inwestycji za niewiele ponad 382,2 mln zł.
- Grupa ZUE SA jest doświadczonym wykonawcą prac torowych - mówi prezydent Olsztyna. - W swoich realizacjach ma m.in. budowy przebudowy tramwajowych torowisk w Krakowie, Warszawie i Szczecinie. Jest także odpowiedzialna za utrzymanie, konserwację i naprawy torowisk w Krakowie – dodaje.
Nowa, olsztyńska infrastruktura to prawie sześć kilometrów podwójnego torowiska. Zostanie poprowadzona ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Poza tym przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych. Miasto jest też na etapie zakupu 12 nowych tramwajów. Wraz z budową nowej linii, w mieście pojawi się 13 nowych przystanków.
To jednak nie jedyne prace, jakie będą realizowane. Towarzyszyć im będzie także przebudowa podziemnych sieci czy powstanie nowych ścieżek rowerowych i chodników. Umowa z wykonawcą może zostać podpisana w październiku albo w listopadzie. Prace mają być zakończone w 2023 roku.