Infrastruktura

Rewolucja w komunikacji miejskiej w Olsztynie. Nowe linie tramwajowe i zmiany w kursowaniu autobusów [MAPY]

2023-12-09 9:30

Już od początku przyszłego roku na olsztynian czekają ogromne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W związku z uruchomieniem nowych linii tramwajowych nr 4 i 5, część autobusów zmieni swoje trasy. Jak wyznaczono te nowe? Odpowiedź w poniższym artykule oraz w galerii z mapami nowy tras.

Zmiany w komunikacji miejskiej Olsztyna. Od 1 stycznia nowe linie tramwajowe

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej wejdą w życie już 1 stycznia 2024 r., gdy uruchomione zostaną dwie nowe linie tramwajowe. Linia tramwajowa nr 4 połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym), a linia nr 5 ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Obie linie, podobnie jak nr 1 i 2, kursować mają z najwyższymi częstotliwościami, czyli co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.

Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych zostaną wprowadzone korekty w kursowaniu wybranych linii autobusowych. Mają to jednak być przede wszystkim modyfikacje, bo 80 proc. dotychczasowych tras pozostanie bez zmian.

Zmiany w kursowaniu autobusów miejskich. Jak przebiegają nowe trasy?

Najistotniejsze zmiany będą dotyczyły linii autobusowych kursujących do końca 2023 r. do osiedla Pieczewo. Autobusy linii nr 113 na odcinku Pieczewo – Wysoka Brama zastąpią tramwaje linii nr 5. Trasa ta zostanie skrócona do relacji Dajtki – Osiedle Mazurskie, jednak w dalszym ciągu zapewni bezpośrednie połączeń m.in. Dajtek i Podgrodzia z al. Piłsudskiego oraz ul. Wyszyńskiego. Nie zmieni się również częstotliwość kursowania tej linii. Jak zapowiadają władze miasta, mieszkańcy Pieczewa, podróżujący dotychczas w kierunku fabryki Michelin, stadionu Stomilu, pływalni Aquasfera, hali Urania czy Śródmieścia, do dyspozycji będą mieli linie tramwajowe kursujące z wysoką częstotliwością oraz o niemal dwukrotnie większej pojemności w stosunku do autobusów.

Druga z dotychczas obsługujących osiedle Pieczewo linii autobusowych – nr 120, zostanie połączona z linią nr 116. Od Nowego Roku mieszkańcy Pieczewa, wschodnich Jarot i Nagórek, poza nowymi liniami tramwajowymi, zyskają także nowe bezpośrednie połączenie autobusowe m.in. ze szpitalem miejskim przy ul. Niepodległości czy też cmentarzem przy ul. Poprzecznej, Zieloną Górką i Trackiem. Nowy przebieg „sto szesnastki” w dalszym ciągu ma gwarantować zarówno mieszkańcom Pieczewa, jak i północno-wschodniej części osiedla Podleśna, Zielonej Górki i Tracka większość dotychczasowych połączeń, bez konieczności przesiadania się.

Nowy przebieg linii nr 116 zapewni także całodzienne, bezpośrednie połączenie Zielonej Górki i cmentarza przy ul. Poprzecznej z Dworcem Głównym.

Ważną informacją dla pasażerów z osiedli Jaroty i Pieczewo ma być utrzymanie podstawowych tras oraz wysokiej częstotliwości kursowania linii nr 117 i 126, które na odcinku Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego uzupełniać się będą z nowymi liniami tramwajowymi nr 4 i 5.

Nowe linie tramwajowe na al. Piłsudskiego spowodują zmianę trasy linii nr 105, która od Nowego Roku kursować będzie po ul. Żołnierskiej, w dalszym ciągu łącząc osiedle Podgrodzie z osiedlem Mazurskim. Tym samym mieszkańcy osiedla Mazurskiego utrzymają bezpośrednie połączenie z ul. Żołnierską, jakie dotychczas zapewniała im linia nr 116.

Na kilku liniach zmieni się przystanek końcowy

Nieznacznej modyfikacji ulegnie trasa linii nr 106, co jest ważne głównie dla mieszkańców Gutkowa. Linia większość kursów kończyć i rozpoczynać będzie na przystankach Dworzec Główny zamiast przy OZGraf na ul. Towarowej. W dalszym ciągu część połączeń będzie realizowana do ul. Cementowej, m.in. zajeżdżając regularnie na ul. Żelazną.

Podobna modyfikacja przystanku końcowego wystąpi w przypadku linii nr 126, która większość kursów zakończy w okolicy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Bydgoską i Borową. Kursy w kierunku pętli Jagiellońska-Szpital oraz Jagiellońska-Ogrody realizowane będą w dalszym ciągu, z częstotliwością co około 60 minut oraz z dodatkowymi wzmocnieniami w sezonie letnim.

Modyfikacji ulegnie również trasa linii nr 131 oraz sezonowej nr 307. Autobusy nr 131 wyruszać będą z krańca osiedle Generałów, a nie Pieczewa, jak dotychczas. W dalszej części trasa linii nr 131 przebiegać będzie ulicami Wilczyńskiego i Krasickiego do Synów Pułku. Od ul. Synów Pułku do zakładu Indykpol trasa nie ulegnie zmianie. Jednak mieszkańcy Pieczewa nie utracą połączenia z Indykpolem. Dodatkowe wybiegi do zakładu Indykpol realizować będzie w dalszym ciągu linia nr 116 (w nowym przebiegu kursująca z Pieczewa).

W przypadku większości linii autobusowych dotychczasowe godziny odjazdów z poszczególnych przystanków mogą ulec nieznacznej modyfikacji lub pozostaną niezmienione. ZDZiT przypomina, że aktualny rozkład jazdy, tylko z nieznacznymi modyfikacjami, obowiązuje od stycznia 2016 r., dlatego urzędnicy starali się, aby jak najwięcej odjazdów – szczególnie w przypadku znacznej części linii, których trasy nie ulegają żadnej modyfikacji – pozostały niezmienione.

Nowy rozkład jazdy, w związku z uruchomieniem linii tramwajowych nr 4 i 5, zostanie wprowadzony na liniach nr 1, 2 i 3, ale podstawowe częstotliwości kursowania tych linii pozostaną bez zmian. Nieznaczna korekta wystąpi jedynie w godzinach szczytów przewozowych, w których realizowane są obecnie dodatkowe kursy z Kanta w szczycie porannym oraz z Wysokiej Bramy w szczycie popołudniowym. Po uruchomieniu „czwórki” i „piątki”, dodatkowe kursy dotychczas realizowane na linii nr 1 będą realizowane na linii nr 2.

W związku ze zmianami rozkładów jazdy linii tramwajowych, zmianie ulegną również godziny kursowania linii nr 201, 203 i 205 tzw. dowozowych do tramwaju.

Będą nowe przystanki

Zmiany w komunikacji miejskiej sprawią, że w życie wejdą również zmiany przystankowe, które poprawią dostępność transportu zbiorowego. Utworzony zostanie nowy zespół przystankowy „Żołnierska” zlokalizowany na ul. Wyszyńskiego, w pobliżu skrzyżowania z ul. Żołnierską. Obejmował on będzie przystanki tramwajowe w obu kierunkach, przystanek autobusowy w kierunku ul. Pstrowskiego (peron wspólny z przystankiem tramwajowym) oraz przystanek autobusowy w kierunku al. Piłsudskiego za skrzyżowaniem. Powstanie również postulowany przez mieszkańców nowy przystanek „Pstrowskiego” na ul. Pstrowskiego w kierunku ul. Dworcowej – dla linii nr 116.

Z kolei mieszkańcy osiedla Nagórki będą mieli ułatwiony dostęp do komunikacji miejskiej za sprawą utworzenia przystanków tramwajowych „Murzynowskiego” w obu kierunkach oraz przystanków tramwajowym „Wańkowicza” i „Carrefour” po stronie osiedla.

Jak zapowiada ZDZiT, od 1 stycznia 2024 r. w układzie komunikacyjnym miasta funkcjonować będzie pięć linii tramwajowych, które w ciągu roku wykonają około 1,5 mln kilometrów, czyli o ponad 0,7 mln więcej niż w 2023 r. oraz 34 linie autobusowych, które wykonają około 7,5 mln kilometrów – o niemal 0,4 mln mniej niż w 2023 r.

Łącznie w 2024 r. w całej sieci komunikacyjnej wszystkie pojazdy wykonają około 9 mln kilometrów. W porównaniu do lat poprzednich, w tym również okresu sprzed pandemii, jest to największa liczba zaplanowanych kilometrów w historii Olsztyna.

Dokładny rozkład tras oraz schemat linii dziennych można zobaczyć w poniższej galerii.

Odpalamy święta w Olsztynie

Rewolucja w komunikacji miejskiej w Olsztynie. Nowe linie tramwajowe i zmiany w kursowaniu autobusów