Inwestycja tramwajowa w Olsztynie wciąż wzbudza emocje
Inwestycja tramwajowa była od samego początku szeroko komentowana. W 2015 r. uruchomiono pierwsze linie – nr 1, 2 i 3. Inicjatorem powrotu tramwajów na drogi Olsztyna był ówczesny prezydent Piotr Grzymowicz, który poprzez tę decyzję zyskał zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. Jedni chwalili pomysł, uważając, że nowy środek transportu może stanowić alternatywę dla autobusów miejskich, które często musiały stać w korkach. Tramwajów z kolei problem ten nie dotyczył. Inni natomiast krytykowali włodarza, m.in. za to, że przez nowy środek transportu kierowcy samochodów będą stali w jeszcze większych korkach, a to za sprawą tego, że tramwaje mają pierwszeństwo za sprawą tzw. zielonej fali. Krytykowano również to, że drogi w mieście były na długi czas rozkopane, co także denerwowało zmotoryzowanych.
Okazuje się jednak, że olsztyński projekt tramwajowy jest doceniany przez zagraniczne media branżowe. Były prezydent Piotr Grzymowicz poinformował, że projekt zauważony został w brytyjskim czasopiśmie „Międzynarodowy magazyn kolei miejskiej - Tramwaj i transport miejski”.
- W swoim artykule Andrew Thompson pisze, że „Olsztyn daje przykład i przedstawia osiągnięcia najnowszej sieci tramwajowej w Polsce, jak również inspiruje inne miasta do działania w zakresie rozwoju publicznego transportu tramwajowego – zacytował brytyjski magazyn Piotr Grzymowicz.
Brytyjski magazyn branżowy chwali Olsztyn za tramwaje. „Przykład do naśladowania”
Były włodarz Olsztyna przedstawił także dłuższy fragment artykuły Brytyjczyka, Andrew Thompsona, który w artykule napisał, że stolica Warmii i Mazur zamierza rozbudowywać projekt tramwajowy. Dodał, że jest też przykładem dla innych miast w Polsce oraz Europie.
- Wprowadzenie nowoczesnego tramwaju okazało się prawdziwym przełomem dla średniej wielkości miasta regionalnego, takiego jak Olsztyn, pomagając zachęcić do zmiany środka transportu i znacznie zmniejszając korki miejskie. Linie autobusowe w mieście są zaprojektowane tak, aby zasilać system tramwajowy, a wykorzystanie pasażerów jest wysokie na wszystkich liniach przez cały dzień. W Polsce przykład ten zainspirował do przygotowania studiów wykonalności w innych miastach. Latem 2023 r. miasto Zamość (63 000 mieszkańców) rozpoczęło studium dotyczące linii o długości 6 km (3,7 mili), która, jak uważa, pomogłaby złagodzić problemy komunikacyjne w tym popularnym miejscu turystycznym i miejscu światowego dziedzictwa UNESCO. Ponieważ miasto jest nieco oddalone od utartych szlaków i kwalifikuje się do wielu regionalnych punktów odniesienia UE w zakresie rozwoju, stopień dotacji rozwojowej byłby stosunkowo wysoki. Burmistrz miasta jest jednym z najbardziej zagorzałych zwolenników projektu – brzmi fragment artykułu.
Grzymowicz nie kryje zadowolenia, bo inwestycja ta została zapoczątkowana za jego kadencji.
- Jak możemy dowiedzieć się od autora publikacji i przytoczonych kilku jego stwierdzeń i przemyśleń, jesteśmy jako samorząd Olsztyna przykładem do naśladowania nie tylko w Polsce, ale i w Europie w zakresie rozwoju miejskiego transportu szynowego – tramwaju – podsumował poprzedni włodarz miasta, a obecny radny.
Polecany artykuł:
To jedna z głównych ulic Olsztyna. Zobacz, jak wyglądała na zdjęciach sprzed ponad 100 lat!