Nowe pociągi dla Warmii i Mazur. Obecnie średni wiek taboru to ponad 40 lat

i

Autor: Monika Smolik

Kolej

Nowe pociągi dla Warmii i Mazur. Obecnie średni wiek taboru to ponad 40 lat

2024-04-03 9:38

POLREGIO złożyło 10 wniosków dofinansowanie zakupu 98 jednostek taborowych. Nowe pociągi mają jeździć na trasach całej Polski, także na Warmii i Mazurach. To dobra informacja dla podróżnych, bo średni wiek taboru w kraju wynosi ponad 40 lat. Ile składów trafi do województwa warmińsko-mazurskiego? Odpowiedź poniżej.

Nowe pociągi dla POLREGIO. Teraz średni wiek taboru to ponad 40 lat

Jak informują przedstawiciele POLREGIO, obecnie średni wiek taboru spółki wynosi ponad 40 lat i jest jednym z najstarszych na rynku. Łącznie w ciągu kolejnej dekady, zgodnie ze strategią taborową POLREGIO, do wymiany jest minimum 300 pojazdów, w tym 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 50 pojazdów na linie niezelektryfikowane.

– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają flotę nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to być albo nie być. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – mówi Adam Pawlik, prezes zarządu POLREGIO S.A.

Firma uzyskała ponad 780 mln zł na 98 pojazdów ze środków KPO. Wcześniej była pomijana w dystrybucji środków unijnych.

– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT (Centrum Unijnych Projektów Transportowych – przyp. red.) potwierdził jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również podejście CUPT-u do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą w pełni, optymalnie wykorzystać przyznane środki – postuluje prezes Pawlik.

Jak informuje spółka, zmniejszona wartość dotacji z 84 proc. na niemal 25 proc. oznacza, że aż 75 proc. wartości pojazdu musi być rozliczone w ramach umowy służby publicznej PSC (public service contract).

– Dla budżetów wielu województw będzie to nie do przyjęcia i w efekcie zakupy mogą zostać w ogóle zaniechane – dodaje prezes zarządu POLREGIO S.A.

Dlatego spółka apeluje o rewizję tego progu i podniesienie do poziomu maksymalnego. Według POLREGIO, konieczne będzie też wydłużenie okresu rozliczenia dotacji przynajmniej o 2 lata, czyli do czerwca 2028 r., ze względu na to, że nie da się skokowo zwiększyć mocy produkcyjnych u producentów taboru.

– W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko utraty dofinansowania, co dotyczy wszystkich wnioskodawców i producentów – podkreśla Adam Pawlik.

Warmia i Mazury utrzymają14 nowych pociągów

POLREGIO, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło w ramach KPO wnioski na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w województwie małopolskim, po 14 sztuk w warmińsko-mazurskim i łódzkim, 12 sztuk w województwie lubelskim, po 10 w pomorskim i lubuskim, 8 w wielkopolskim oraz po 5 sztuk w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim.

– Zakwalifikowanie na listę podstawową wniosków POLREGIO dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną objęte również województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną poprawę jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes POLREGIO S.A.

Zabytkowy pociąg w Ciechocinku

Dworzec Olsztyn Główny coraz bliżej. Postępują prace przy budynku oraz na peronach