Na to podróżni czekali od lat. Na Mazury powróci popularne połączenie kolejowe. Podano datę

2025-10-08 15:36

Już wkrótce miasto na Mazurach w pełni powróci na kolejową mapę Polski. Giżycko, bo o tej miejscowości mowa, niedługo odzyska połączenie z Korszami, na co wielu podróżnych czekało od lat. Wcześniej podawano, że podróżni na tym odcinku pojadą pociągiem, jednak nastąpi to szybciej. Podano nową datę. Więcej informacji na ten temat w poniższym materiale.

Na to podróżni czekali od lat. Na Mazury powróci popularne połączenie kolejowe. Podano datę

i

Autor: PKP PLK/ Materiały prasowe
  • Na trasę Giżycko-Ełk powrócą pociągi, co oznacza ogromną zmianę dla mieszkańców i turystów, szybciej niż pierwotnie zakładano.
  • Od grudnia tego roku podróżni będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe z Giżycka do Gdyni, Szczecina, Wrocławia, Łodzi, Kielc i Krakowa.
  • Burmistrz Giżycka podkreśla, że modernizacja linii kolejowej Ełk – Giżycko – Korsze wzmocni potencjał turystyczny i gospodarczy regionu.
  • Chcesz wiedzieć, kiedy dokładnie pociągi wrócą na całą trasę i jakie będą korzyści z tej inwestycji?

Na trasę Giżycko-Ełk powrócą pociągi. Szybciej niż zakładano

Wszystko wskazuje na to, że już niedługo na odcinek Giżycko - Korsze powróci regularny ruch kolejowy. Na to podróżni czekali od wielu lat. Wcześniej przedstawiciele PKP PLK podawali, że pociągi na tej trasie wrócą w marcu 2026 r., jednak zakładano, że może się to stać szybciej. Wszystko wskazuje na to, że właśnie tak będzie.

- Za nieco ponad dwa miesiące na odcinek Giżycko - Korsze powróci regularny ruch kolejowy, co oznacza ogromną zmianę dla mieszkańców i turystów! Z Giżycka będą kursować cztery pary pociągów dalekobieżnych dziennie - dwa razy więcej niż dotychczas – poinformowała w mediach społecznościowych Ewa Ostrowska, burmistrz Giżycka.

Od grudnia tego roku podróżni bezpośrednio dojadą do:

  • Gdyni (TLK „Biebrza”),
  • Szczecina (IC „Rybak”),
  • Wrocławia i Łodzi (IC „Słowacki”),
  • Kielc i Krakowa (IC „Nida”).

- To długo wyczekiwana dobra wiadomość dla Giżycka i całych Mazur. Modernizacja linii kolejowej Ełk – Giżycko – Korsze pozwoli nie tylko szybciej i wygodniej podróżować, ale też wzmocni turystyczny i gospodarczy potencjał naszego miasta – skomentowała Ewa Ostrowska.

Dodatkowo władze miasta starają się o realizację tzw. trzeciej szprychy w ramach programu CPK, która ma połączyć Mazury z centralną Polską, skracając czas podróży i otwierając nowe możliwości rozwoju regionu.

Na trasie Ełk – Giżycko pociągi jeżdżą już nową trakcją. Kiedy koniec remontu linii?

Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno) powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od 3 września podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej.

Docelowo pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli do 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu wyniesie poniżej dwóch godzin. Inwestycja zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko krainy Wielkich Jezior Mazurskich.

Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko podróżni korzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach: Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Pociągi jeżdżą nowym torem, a bezpieczne podróże zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kolejarze przebudowali 59 obiektów inżynieryjnych oraz zmodernizowali 26 przejazdów kolejowo – drogowych. Dla bezpieczeństwa na styku dróg i torów powstały dwa skrzyżowania bezkolizyjne w Giżycku (w ciągu ul. św. Brunona) i Wydminach oraz tunel pod torami dla osób pieszych na ul. Unii Europejskiej w Giżycku.

Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł netto.

Kontynuowane są prace na odcinku Giżycko – Korsze. Zakończenie robót planowane jest w połowie 2026 r. Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Olsztyn Radio ESKA Google News
NIE POLSKIE, A NIEMIECKIE POCIĄGI POPROWADZĄ DO CPK? PO CO NAM 320km/h?! | RISERCZ

Modernizacja stacji kolejowej na Mazurach nabiera tempa. Na jakim etapie są prace?

Nosel wkręca
Miejsce w pociągu. NOSEL WKRĘCA
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl