- Na trasę Giżycko-Ełk powrócą pociągi, co oznacza ogromną zmianę dla mieszkańców i turystów, szybciej niż pierwotnie zakładano.
- Od grudnia tego roku podróżni będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe z Giżycka do Gdyni, Szczecina, Wrocławia, Łodzi, Kielc i Krakowa.
- Burmistrz Giżycka podkreśla, że modernizacja linii kolejowej Ełk – Giżycko – Korsze wzmocni potencjał turystyczny i gospodarczy regionu.
- Chcesz wiedzieć, kiedy dokładnie pociągi wrócą na całą trasę i jakie będą korzyści z tej inwestycji?
Na trasę Giżycko-Ełk powrócą pociągi. Szybciej niż zakładano
Wszystko wskazuje na to, że już niedługo na odcinek Giżycko - Korsze powróci regularny ruch kolejowy. Na to podróżni czekali od wielu lat. Wcześniej przedstawiciele PKP PLK podawali, że pociągi na tej trasie wrócą w marcu 2026 r., jednak zakładano, że może się to stać szybciej. Wszystko wskazuje na to, że właśnie tak będzie.
- Za nieco ponad dwa miesiące na odcinek Giżycko - Korsze powróci regularny ruch kolejowy, co oznacza ogromną zmianę dla mieszkańców i turystów! Z Giżycka będą kursować cztery pary pociągów dalekobieżnych dziennie - dwa razy więcej niż dotychczas – poinformowała w mediach społecznościowych Ewa Ostrowska, burmistrz Giżycka.
Od grudnia tego roku podróżni bezpośrednio dojadą do:
- Gdyni (TLK „Biebrza”),
- Szczecina (IC „Rybak”),
- Wrocławia i Łodzi (IC „Słowacki”),
- Kielc i Krakowa (IC „Nida”).
- To długo wyczekiwana dobra wiadomość dla Giżycka i całych Mazur. Modernizacja linii kolejowej Ełk – Giżycko – Korsze pozwoli nie tylko szybciej i wygodniej podróżować, ale też wzmocni turystyczny i gospodarczy potencjał naszego miasta – skomentowała Ewa Ostrowska.
Dodatkowo władze miasta starają się o realizację tzw. trzeciej szprychy w ramach programu CPK, która ma połączyć Mazury z centralną Polską, skracając czas podróży i otwierając nowe możliwości rozwoju regionu.
Na trasie Ełk – Giżycko pociągi jeżdżą już nową trakcją. Kiedy koniec remontu linii?
Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno) powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od 3 września podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej.
Docelowo pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli do 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu wyniesie poniżej dwóch godzin. Inwestycja zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko podróżni korzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach: Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Pociągi jeżdżą nowym torem, a bezpieczne podróże zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Kolejarze przebudowali 59 obiektów inżynieryjnych oraz zmodernizowali 26 przejazdów kolejowo – drogowych. Dla bezpieczeństwa na styku dróg i torów powstały dwa skrzyżowania bezkolizyjne w Giżycku (w ciągu ul. św. Brunona) i Wydminach oraz tunel pod torami dla osób pieszych na ul. Unii Europejskiej w Giżycku.
Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł netto.
Kontynuowane są prace na odcinku Giżycko – Korsze. Zakończenie robót planowane jest w połowie 2026 r. Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Modernizacja stacji kolejowej na Mazurach nabiera tempa. Na jakim etapie są prace?