Radni zdecydowali. Wyższe mandaty za przejazd „na gapę” komunikacją miejską w Olsztynie
W środę odbyła się sesja Rady Miasta, podczas której jednym z tematów była zmiana uchwały w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe wykonywane lokalnym transportem zbiorowym. Wnioskodawca, jakim był Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, wnosił o wprowadzenie zmian w obowiązującej uchwale i wprowadzenie wyższej opłaty dodatkowej w przypadku jej opłacenia do 7 dnia od jej wystawienia. Chodzi oczywiście o mandaty przyznawane pasażerom jeżdżącym „na gapę” w pojazdach komunikacji miejskiej.
Obecnie ci, którzy opłacali mandat za przejazd bez biletu w ciągu 7 dni, płacili 100 zł. W środę radni przyjęli nową stawkę, która będzie wynosić 40-krotność ceny biletu jednorazowego.
- Zaproponowana zmiana wynika z dostosowania wysokości obecnej opłaty dodatkowej w wysokości 100 zł do średniej krajowej oraz podyktowana jest zminimalizowaniem kalkulacji opłacalności pomiędzy zakupem biletu miesięcznego, a wysokością kary za jazdę bez biletu. Proponujemy wzrost opłaty o 60 zł, czyli do 160 zł
– czytamy w uzasadnieniu projektu.
Radni byli jednogłośni i przyjęli zmiany w uchwale. „Za” głosowało 23 rajców, dwóch było nieobecnych. Nowy zapis będzie obowiązywał po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Pozostałe opłaty, w tym stawka za opłacenie kary po upływie 7 dni (340 zł), pozostają bez zmian.
Kontrola biletów w komunikacji miejskiej. Kto może dostać mandat?
Bilet należy skasować bezpośrednio po wejściu do autobusu lub tramwaju. Każdy pasażer jadący bez biletu, powinien zdawać sobie sprawę, że może otrzymać mandat. Dodatkowo są takie sytuacje, podczas których można spodziewać się niedogodności. Może to nastąpić w przypadku, gdy kontrolerowi okaże się:
- bilet zniszczony,
- bilet w jakikolwiek sposób poprawiany,
- bilet niezgodny z obowiązującym cennikiem,
- bilet jednorazowy lub jednokrotnego kasowania nieskasowany lub skasowany po ogłoszeniu kontroli biletów,
- kartę miejską imienną nie należącą do danego pasażera,
- bilet zakupiony u innego organizatora lub przewoźnika,
- bilet otrzymany przy wsiadaniu od wysiadającego pasażera.
Warto podkreślić, że awaria biletomatu w pojeździe nie uprawnia do jazdy bez biletu. Za ważność biletu odpowiada wyłącznie pasażer.
To najdłuższa linia autobusowa w Olsztynie. Zatrzymuje się aż na 34 przystankach! [ZDJĘCIA]