Kolej, która zmieniła oblicze regionu
Pojawienie się kolei na Warmii i Mazurach przyczyniło się do szybszego rozwoju miast i wsi. Dzięki pociągom towary, surowce i ludzie mogli przemieszczać się sprawniej niż kiedykolwiek wcześniej. Stacje powstawały nie tylko w dużych ośrodkach, ale i w mniejszych miejscowościach, które dzięki temu zyskiwały nowe możliwości – rozkwitał handel, turystyka i przemysł.
Wiele dawnych dworców przeszło liczne przebudowy. Część została zniszczona podczas wojny, inne – zmodernizowane lub całkowicie zastąpione nowymi budynkami. Mimo to wciąż można odnaleźć ślady dawnej świetności: detale architektoniczne, fragmenty starych elewacji czy nawet układ peronów, który pozostał niezmienny od ponad stu lat.
Historia dworca kolejowego w Olsztynie
Jednym z dworców, który został zastąpiony nowym budynkiem, jest dworzec w Olsztynie. Budowę pierwszego dworca głównego zakończono 1 grudnia 1872 roku. Początkowo planowano inną lokalizację, jednak ostatecznie budynek powstał przy dzisiejszej ulicy Partyzantów.
Podczas działań wojennych w lutym 1945 roku dworzec spłonął. Odbudowany w 1948 roku obiekt z charakterystyczną wieżą zegarową służył mieszkańcom przez dwie dekady. W 1971 roku powstał nowy, modernistyczny budynek, dobrze znany olsztynianom, który funkcjonował do 2022 roku.
Po jego rozbiórce w listopadzie 2022 roku rozpoczęto budowę nowoczesnego dworca, otwartego w lutym 2025 roku.
Dworce kolejowe na Warmii i Mazurach – archiwalne zdjęcia
Dzięki starym zdjęciom możemy dziś zobaczyć, jak bardzo zmienił się krajobraz kolejowy Warmii i Mazur – ale też jak wiele pozostało z ducha tamtych czasów. Współczesne modernizacje coraz częściej starają się nawiązywać do historycznych form, łącząc tradycję z nowoczesnością.
W naszej galerii znajdziesz dworce kolejowe z takich miast jak Olsztyn, Elbląg, Ełk, Giżycko, Gołdap, Mikołajki, Ostróda, Działdowo, Iława czy Braniewo. Wszystkie zdjęcia pochodzą z serwisu fotopolska.eu.
