Jak poinformowała rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku Joanna Szerenos-Pawilcz, dzięki zakończonemu właśnie remontowi poprawił się nie tylko stan techniczny zabytkowej śluzy, ale również zwiększyło się bezpieczeństwo drogi wodnej szlaku bocznego Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie.
Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida oraz z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze akweny: Guzianka Mała i Guzianka Wielka.
- W związku z tym, iż zakres prac remontowych był bardzo szeroki, śluza w ubiegłym sezonie żeglugowym była wyłączona z obiegu. Jednak dzięki wybudowanej przez Wody Polskie w 2020 roku Śluzie Guzianka II, która na czas remontu przejęła cały ruch żeglugowy, zamknięcie „starej śluzy” nie było dla żeglarzy aż tak uciążliwe - oceniła rzeczniczka.
Prace remontowe "starej śluzy" obejmowały między innymi wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami komunikacyjnymi, uszczelnienie i wzmocnienie podłoża oraz wymianę napędów i mechanizmów, a także modernizację ubezpieczeń i skarp. Oblicze zmieniły również sterówka i budynek gospodarczy.
Oddana do użytku zmodernizowana śluza Guzianka I zrekompensuje ubiegłoroczne niedogodności - podkreśliła przedstawicielka Wód Polskich.
Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu, Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014 - 2020. Koszt inwestycji wyniósł blisko 16 mln zł.
- To kolejna inwestycja Wód Polskich na Mazurach, zmieniająca ich oblicze. Wyremontowane kanały na szlakach Wielkich Jezior Mazurskich oraz zmodernizowane śluzy przyczynią się z pewnością do wzrostu bezpieczeństwa żeglarzy przemierzających szlaki oraz komfortu żeglugi - zaznaczyła Szerenos-Pawilcz.
Kompleks obydwu śluz – Guzianka II i Guzianka I - ma się też przyczynić do bezproblemowego pokonywania piętrzenia zarówno jednostkom żeglugi profesjonalnej, jak i żeglugi rekreacyjnej.
Guzianka I została wybudowana w 1879 roku. W latach 1899–1900 śluzę poddano remontowi, zastępując drewnianą konstrukcję ścianami z cegieł i kamienia. W 2019 roku śluza została wpisana do rejestru zabytków województwa warmińsko–mazurskiego.
Mazurska Pętla Rowerowa to 300 kilometrów malowniczej trasy [ZDJĘCIA]