Trwa ekspansja Dino. W planach trzy centra dystrybucyjne
Sieć Dino pod koniec września bieżącego roku miała 2340 sklepów w Polsce. Na zachodzie znacznie więcej niż na wschodzie. Jednak firma wciąż się rozwija. W planach jest budowa trzech centrów dystrybucyjnych. Powstaną one w gminie Biała Piska w województwie warmińsko-mazurskim, Janowie Lubelskim w województwie lubelskim i Morawicy w województwie świętokrzyskim. Na każde z nich sieć wyda około 140 mln zł netto ze środków własnych. Centrum w gminie Biała Piska ma być ukończone w 2025 r.
W każdym z nich znajdą się: mroźnia, chłodnia, magazyny z kontrolowaną temperaturą, magazyn suchy oraz część socjalno-biurowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, drogami wewnętrznymi, miejscami parkingowymi i instalacją fotowoltaiczną o mocy 1MW. Łączna powierzchnia magazynowa każdego centrum wyniesie około 45 tys. metrów kwadratowych. Budową zajmą się spółki zależne Dino Polska, specjalizujące się w tego typu inwestycjach.
Firma w komunikacje przekazała, że celem nowych centrów ma być obsługa dostaw towarów do rosnącej liczby sklepów Dino i wsparcie dalszej ekspansji geograficznej sieci.
W Polsce jest ponad 2 tys. sklepów Dino. Najmniej na wschodzie kraju
Sieć Dino ma w całej Polsce 2340 sklepów. Największa liczba jest w województwie lubuskim 16,3 placówki na 100 tys. mieszkańców. Z kolei najmniej na Podkarpaciu – tylko 0,4 na 100 tys. mieszkańców. Na Warmii i Mazurach przypada 4,8 sklepu na 100 tys. osób. W minionym kwartale Dino otworzyło 68 nowych lokali, a w ciągu pierwszych trzech kwartałów – 184. Sieć planuje dalszy rozwój. W 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino ma wzrosnąć o kilkanaście procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej firmy w trzecim kwartale 2023 r. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. niższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Poziom nakładów inwestycyjnych związany jest głównie z otwieraniem kolejnych marketów Dino. Dodatkowo w minionym kwartale trwała budowa dziewiątego centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Bolewicko w województwie wielkopolskim.
Z kolei wydatki inwestycyjne sieci w ciągu trzech kwartałów 2023 r. wyniosły 846 mln zł, a rok wcześniej - 1,12 mld zł. Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale bieżącego roku 424 mln zł, a przed rokiem - 339,4 mln zł.
Konsensus PAP Biznes zakładał 414,2 mln zł zysku netto. Zysk operacyjny EBIT wyniósł 558,5 mln zł, a rok wcześniej - 459,5 mln zł i był o 2,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 545,8 mln zł. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 21,2 proc. do 649,5 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał, że będzie to 635,6 mln zł EBITDA.
Wyniki sprzedażowe sieci Dino poszły w górę o 16 proc.
Przychody grupy wyniosły 6,875 mld zł, czyli wzrosły o 28,1 proc. rok do roku. Analitycy przewidywali, że przychody wyniosą 6,853 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. (9,99 proc. w III kwartale 2022 r.). Koszt własny sprzedaży wzrósł w III kwartale o 29,5 proc., do 5,282,4 mln zł.
Natomiast koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 25,9 proc., do 989 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 18,2 proc., do 47 mln zł. Po trzech kwartałach 2023 r. przychody grupy Dino wyniosły 18,97 mld zł i były o 34,4 proc. wyższe rdr.
Z raportu spółki wynika, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, wyniosły 38,9 proc. sprzedaży grupy w III kwartale 2023 r. i 40,3 proc. w ciągu 9 miesięcy 2023 r.
Dług netto grupy Dino pod koniec września bieżącego roku wyniósł 911,5 mln zł, to oznacza spadek o 490,3 mln zł w porównaniu z 31 grudnia 2022 r. W trzecim kwartale 2023 r. Dino Polska wypracowała środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w wysokości 567,6 mln zł, a rok temu - 460,9 mln zł. W ciągu trzech kwartałów spółka wygenerowała środki pieniężne netto w kwocie 1,458,2 mln zł, czyli 60,3 proc. więcej rdr.
Najbogatsze powiaty w warmińsko-mazurskim. Zobacz nowy ranking!