Zamknięcie wylotówki na Warszawę. Zmiany w komunikacji miejskiej
Już niedługo, bo w najbliższą sobotę, rozpocznie się rozbudowa DW 527 z Olsztyna w kierunku Warszawy. Droga przebiega m.in. przez gminę Stawiguda, co może się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców dojeżdżających z tej gminy do Olsztyna lub tych jadących do stolicy kraju.
- Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w związku z realizacją zadania pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od ul. Dybowskiego na terenie m. Olsztyna do Węzła Olsztyn Południe w podziale na etapy: Etap I od granicy miasta Olsztyna do węzła Olsztyn Południe” informuje o planowanym na 12.04.2025 r. wprowadzeniu zmiany w organizacji ruchu (etap II organizacji ruchu) na odcinku granica miasta Olsztyna (ul. Warszawska) – Węzeł Olsztyn Południe (S51 kierunek Olsztynek) w ciągu drogi wojewódzkiej nr 527, polegającej na zamknięciu tego odcinka dla ruchu – przekazali redakcji olsztyn.eska.pl pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Remont arterii wiąże się także z koniecznością wprowadzenia zmian w kursowaniu niektórych autobusów komunikacji miejskiej. Od granic Olsztyna do Tomaszkowa, w obu kierunkach, linia nr 129 skierowana zostanie na trasę zmienioną.
- Zgodnie z decyzją Gminy Stawiguda i Gminy Olsztynek, linia kursować będzie po DW 527 (odcinek dostępny tylko dla transportu zbiorowego), ul. Nad Łyną do Bartąga i dalej ul. Gietrzwałdzką do przystanku „Tomaszkowo”. Przystanki: „Bartąg-Kolonia” i „Tomaszkowo-Miody” zostaną zawieszone. Dodatkowo obsługiwane będą przystanki: „Bartąg-Kościoł” oraz „Bartąg-Stacja”. Skorygowane zostaną również godziny odjazdów linii 129 – poinformował Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Nowy rozkład jazdy dostępny jest na stronie olsztyńskiego urzędu.
Remont drogi na Warszawę. Prace będą prowadzone etapami
Przypomnijmy, że wcześniej władze gminy Stawiguda informowały, że droga pomiędzy obwodnicą Olsztyna a aleją Warszawską będzie rozbudowywana przez dwa lata. To z kolei nie spodobało się kierowcom, którzy stworzyli petycję. Domagali się w niej zmodyfikowania planów w taki sposób, który „uwzględni potrzeby lokalnej społeczności oraz zminimalizuje uciążliwości związane z jej całkowitym zamknięciem”. Po spotkaniach z mieszkańcami gminy, zdecydowano, że prace będą podzielone na etapy, więc utrudnienia dla kierowców będą trwały krócej niż zakładano.
- Etap 1 – prace archeologiczne, krótkie odcinki ruchu wahadłowego do 500 m,
- Etap 2 (od kwietnia 2025 r.) – całkowite zamknięcie drogi na rok, z dostępem dla komunikacji zbiorowej i służb (od ul. Nad Łyną do al. Warszawskiej),
- Etap 3 (od marca 2026 r.) – otwarcie odcinka do nowego ronda turbinowego, szczegóły ruchu do ustalenia,
- Etap 4 (sierpień-wrzesień 2026 r.) – ruch wahadłowy na odcinku węzeł Olsztyn Południe – rondo nad Łyną, ruch dwukierunkowy od ronda do al. Warszawskiej.
W ramach prac kierowcy zyskają m.in. nową jezdnię, ale nie tylko. Powstanie także:
- Nowe rondo turbinowe w kierunku Bartąga,
- Nowa pętla autobusowa przy ul. Nad Łyną ze ścieżką rowerową, chodnikami i parkingiem,
- Ścieżki rowerowe, jedna od granic Olsztyna do McDonald’s, druga do parkingu oraz ścieżka do Bartąga przygotowywana przez gminę,
- Chodniki po obu stronach drogi,
- Nowe zatoki autobusowe i ogrodzenie wzdłuż drogi,
- Przebudowa wiaduktu nad linią kolejową,
- Budowa przejścia dolnego dla zwierząt oraz nowej infrastruktury technicznej,
- Parking Park & Ride.
Wykonawcą zadania jest firma STRABAG. Przewiduje się, że zakończenie prac nastąpi w sierpniu 2027 r. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 124 mln zł. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027. Wysokość dofinansowania to 95 mln zł.
